Gå till innehållet
PrivateFöretagskunderServiceställen
ResenärerPaketVanliga frågorKundservice
Logga in

Matkahuolto är först i Finland med att börja belöna kunder för snabb avhämtning av paket – data avslöjar var mottagarna dröjer längst med avhämtningen

30.10.2024

Matkahuolto börjar som första paketleverantör i Finland belöna sina kunder för snabb avhämtning av paket med en förmån som är värd pengar. Samtidigt berättar Matkahuoltos data att Finlands snabbaste pakethämtare finns i Norra Karelen och Österbotten och de långsammaste i Nyland och Lappland.

Paketsäsongen i slutet av året med Black Friday, Cyber Monday och julen förväntas återigen synas vid paketautomaterna och serviceställena. I Finland ökar paketmängderna i slutet av året med till och med 30 procent jämfört med en genomsnittlig månad, vilket leder till rusning vid paketautomaterna och serviceställena, trots att de olika aktörerna har förberett sig omsorgsfullt inför säsongen.

Vi gör allt för att våra kunder ska få sina paket så smidigt som möjligt även under högsäsongen i slutet av året. Inför säsongen öppnar vi också över 100 nya paketautomater och utvidgar tiotals av våra nuvarande paketautomater. Under säsongen kan paketmängderna emellertid tidvis vara så stora att våra mest populära serviceställen och paketautomater ibland kan vara fulla”, säger Matkahuoltos direktör för pakettjänster Kati Nevalainen.

Matkahuolto är först i Finland med att belöna kunden för snabb avhämtning – erbjuder en penningförmån för pakettjänster

Enligt en utredning som Matkahuolto lät göra under våren var konsumenterna allra mest irriterade över att paketet inte kommer till det valda avhämtningsstället, utan överförs till något annat ställe. Trots utvidgningen av nätverket av serviceställen blir det tidvis rusning vid paketautomaterna och serviceställena när det är högsäsong. Kunden kan påverka situationen genom att hämta sitt paket så snabbt som möjligt – och samtidigt minska paketstressen vid årets slut.

Därför vill Matkahuolto på ett helt nytt sätt uppmuntra sina kunder att hämta paketen snabbt. I fortsättningen kan kunderna samla poäng för snabba avhämtningar i appen Paketit. Kunderna får poäng när de hämtar sina paket inom de 12 första timmarna efter att ankomstavin har tagits emot. Ju snabbare kunderna hämtar sina paket, desto fler poäng får de.

Det maximala antalet poäng för en avhämtning är 1 200 poäng, och de berättigar till 1 euros rabatt på sändning av inrikes paket. När antalet poäng har nåtts skickas en rabattkod automatiskt till användaren direkt i appen. Rabattkoderna sparas i appen och kan användas vid en lämplig tidpunkt.

Till och med 62 procent av finländarna hämtar sina paket inom 12 timmar, vilket innebär att belöningen gäller största delen av Matkahuoltos kunder.

”Vi vill ge våra kunder en verklig penningförmån för snabb avhämtning av paket, som första paketleverantör i Finland, och med hjälp av en konkret belöning uppmuntra kunderna att hämta sina paket så snabbt som möjligt. På detta sätt kan vi säkerställa en så smidig paketleverans som möjligt”, säger Nevalainen.

Den nya poängfunktionen uppdateras i Matkahuoltos app Paketit i samband med nästa versionsuppdatering i oktober-november. Insamlingen av poäng genomförs som ett försök under hösten och beslut om en fortsättning fattas senare.

Pyhäjärvi har de snabbaste pakethämtarna i Finland, Gustavs de långsammaste – i genomsnitt hämtar finländaren sitt paket efter 22,1 timmar

Matkahuolto samlad in data om finländarnas avhämtning av paket från Matkahuoltos paketautomater och serviceställen hösten 2024. Enligt data hämtas Matkahuoltos paket i Finland i genomsnitt 22,1 timmar efter att ankomstavin har tagits emot.

I Pyhäjärvi i Norra Österbotten hämtas paketen snabbast, i genomsnitt efter endast 15,6 timmar. Därefter hittas de snabbaste avhämtarna i Polvijärvi (16,3 h), Pyttis (16,4 h), Ypäjä (17,0 h) och Korsholm (17,0 h).

Långsammast att hämta paket är man för sin del i Gustavs, där det tar i genomsnitt 38,8 timmar att hämta paketen. Därefter hämtas paketen långsammast i Enonkoski (32,4 h), Merijärvi (31,8 h), Mörskom (31,0 h) och Kihniö (30,9 h).

I de stora städerna hämtas paketen ganska långsamt jämfört med siffrorna för hela landet. Med undantag för Björneborg hämtas paketen i Finlands 10 största städer betydligt långsammare än genomsnittet i hela landet, och de snabbaste Björneborgsborna (20,8 h) hamnar endast på plats 95. I Helsingfors hämtas paket efter i genomsnitt 28,3 timmar, i Esbo efter 25,7 timmar, i Tammerfors efter 24,9 timmar, i Vanda efter 23,7 timmar och i Uleåborg efter 25,2 timmar.

Av landskapen hämtas paketen i genomsnitt snabbast i Norra Karelen (19,5 h), Österbotten (19,7 h) och Kajanaland (19,9 h). De i genomsnitt långsammaste pakethämtarna bor i Nyland (24,3 h), Lappland (23,7 h) och Egentliga Finland (23,1 h).

Även på de minsta orterna hämtas paketen i genomsnitt långsammare. I Luhango tar det i genomsnitt 30,4 timmar att hämta ett paket, i Karlö 23,5 timmar, i Gustavs 38,8 timmar, i Pelkosenniemi 28,6 timmar och i Savukoski 29,5 timmar.

I norr och på mindre orter kan avstånden till serviceställena vara långa, och man besöker inte centrumen så ofta. Det kan påverka de långa avhämtningstiderna. I staden kanske livet å sin sida är mer stressfyllt, och även om serviceställena finns närmare hemmet blir avhämtningstiderna långa även där”, säger Nevalainen.

Nyheter

19.11.2024
Information om självständighetsdagen 2024: Kontrollera busstidtabellerna och köp biljetter i förväg
4.11.2024
Klimatneutrala transporter kompletterar Matkahuoltos ambitiösa klimatmål
30.10.2024
Matkahuolto är först i Finland med att börja belöna kunder för snabb avhämtning av paket – data avslöjar var mottagarna dröjer längst med avhämtningen
Alla nyheter

Blog

27.11.2023
Klaus harrastaa käsitöitä ja pohtii jo lahjaideoita: nyt tilataan tarvikkeet, pian lähetetään joululahjoja
26.9.2023Paketit
Verkkokaupan asiakaskokemus on muutakin kuin toimivat nettisivut – varmista ainakin nämä 5 asiaa
PrivateFöretagskunder

Resenärer

BusstidtabellerBussbiljetter och resekortetResor och Biljetter appenReseguidenPriser och rabatterAnvisningar och villkor för passagerare

Sociala medier