Gå till innehållet
PrivateFöretagskunderServiceställen
ResenärerPaketVanliga frågorKundservice
Logga in

Matkahuolto är branschens mest ansvarsfulla paket- och logistikvarumärke i konsumenternas ögon

10.3.2025

De finländska konsumenterna ser Matkahuolto som det mest ansvarsfulla paket- och logistikvarumärket i undersökningen Sustainable Brand Index 2025. Undersökningen grundar sig på konsumenternas åsikter om och bedömning av varumärkenas ansvarsfullhet. Matkahuolto har nu rankats som branschens ledande varumärke för tredje året i rad och för fjärde gången i SBI-undersökningens historia.

"Vi har fortsatt vårt målmedvetna ansvarsarbete med målet att halvera utsläppen i hela vår verksamhet före 2030. Det är glädjande att se att vårt engagemang för klimatåtgärder också har nått ut till konsumenterna”, kommenterar Matkahuoltos direktör för ansvarsfullhet, Jaana Korkiakoski, det fina resultatet.

Skydd av biologisk mångfald och hållbara inköp som nya fokusområden

År 2024 lyfte vi skyddet av biologisk mångfald som ett nytt tema i vårt ansvarsprogram. I år genomför vi förberedande åtgärder för att utveckla en strategi och uppföljningsmodell för att minska vårt ekologiska fotavtryck före slutet av den strategiska perioden.

Dessutom har vi för första gången inkluderat hållbara inköp i vårt ansvarsprogram, eftersom vi identifierat detta som ett viktigt utvecklingsområde. Framöver kommer vi att lägga ännu större vikt vid lågutsläppsprodukter och -tjänster samt leverantörernas egna åtgärder för att minska sitt koldioxidavtryck.

"Vårt målmedvetna arbete för att minska trafikens utsläpp i Finland fortsätter", summerar Korkiakoski. "Vi följer vår uppdaterade övergångsplan från 2024 och övergår till fossilfria transporter inom våra Paketjänster. Dessutom fortsätter vi att främja hållbart resande inom våra Resetjänster i samarbete med trafikoperatörer.

Bakgrund till undersökningen Sustainable Brand Index

Europas största varumärkesundersökning med fokus på ansvarsfullhet, Sustainable Brand Index, utreder hur ansvarsfulla olika varumärken är i konsumenternas ögon och varför. Metoderna som används i undersökningen grundar sig på mikro- och makrotrender, konsumentbeteende och varumärkesanalys. Varumärken utses att delta i undersökningen på basis av aktivitet på den inhemska marknaden, omsättning, marknadsandel samt hur känt varumärket är. Nästan 1 600 varumärken och 36 branscher har granskats i undersökningen i åtta olika länder.

Undersökningen Sustainable Brand Index grundar sig på FN:s mål för hållbar utveckling och beaktar social och miljörelaterad ansvarsfullhet. I Finland har undersökningen sedan 2013 genomförts av det svenska företaget SB Insight AB.

Nyheter

11.3.2025
Köpa och sälja begagnade varor blir enklare – Tori och Matkahuolto inleder samarbete
10.3.2025
Matkahuolto är branschens mest ansvarsfulla paket- och logistikvarumärke i konsumenternas ögon
12.12.2024
Moms på persontransporter höjs 1.1.2025
Alla nyheter

Blog

27.11.2023
Klaus harrastaa käsitöitä ja pohtii jo lahjaideoita: nyt tilataan tarvikkeet, pian lähetetään joululahjoja
14.4.2022Matkustajat, Vastuullisuus
Ukikyyti on osoittanut, että pienten kaupunkien joukkoliikenteeseen on olemassa ratkaisu