Kuluttajat näkevät Matkahuollon toimialan vastuullisimpana paketti- ja logistiikkabrändinä

Suomalaiset kuluttajat näkevät Matkahuollon vastuullisimpana paketti- ja logistiikkabrändinä vuoden 2025 Sustainable Brand Index -tutkimuksessa. Tutkimus perustuu kuluttajien näkemyksiin ja arvioon brändien vastuullisuudesta. Matkahuolto on paketti- ja logistiikka-alan kärjessä kolmatta vuotta peräkkäin ja neljättä kertaa SBI-tutkimuksen historiassa.
”Olemme jatkaneet johdonmukaista vastuullisuustyötämme, jonka tavoitteena on päästöjen puolittaminen koko toimintamme osalta vuoteen 2030 mennessä. On ilo huomata, että viesti sitoutumisestamme ilmastonmuutosta hillitseviin toimenpiteisiin on tavoittanut myös kuluttajat”, kommentoi Matkahuollon vastuullisuusjohtaja Jaana Korkiakoski hienoa tulosta.
Luonnon monimuotoisuuden suojeleminen ja kestävät hankinnat osaksi vastuullisuusohjelmaa
Nostimme vuonna 2024 uutena teemana vastuullisuusohjelmaamme luonnon monimuotoisuuden suojelemisen. Teemme tänä vuonna alustavia valmisteluja, jotta pystymme laatimaan olennaisiin luontovaikutuksiin perustuvan suunnitelman ja seurantatavan luontojalanjäljen pienentämiseksi strategiakauden loppuun mennessä.
Lisäksi olemme nostaneet vastuullisuusohjelmaan ensimmäistä kertaa kestävät hankinnat, jotka olemme tunnistaneet erityiseksi kehityskohteeksi. Tulemme jatkossa kiinnittämään entistä enemmän huomiota vähähiilisiin tuotteisiin ja palveluihin sekä toimittajan omiin toimenpiteisiin hiilijalanjäljen pienentämiseksi.
”Tavoitteellinen työmme Suomen liikenteen päästöjen vähentämiseksi jatkuu”, Korkiakoski summaa. ”Siirrymme Pakettipalveluissamme fossiilittomiin kuljetuksiin vuonna 2024 päivitetyn siirtymäsuunnitelman mukaisesti. Lisäksi jatkamme Matkapalveluissa kestävän liikkumisen edistämistä yhteistyössä liikennöitsijöiden kanssa.”
Sustainable Brand Index -tutkimuksesta
Euroopan suurin vastuullisuuteen keskittyvä bränditutkimus Sustainable Brand Index selvittää, kuinka vastuullisina kuluttajat näkevät eri brändit ja miksi. Tutkimuksen metodit perustuvat mikro- ja makrotrendeihin, kuluttajakäyttäytymiseen ja brändianalyysiin. Brändien valikoitumiseen mukaan tutkimukseen vaikuttavat aktiivisuus kotimaan markkinoilla, liikevaihto ja markkinaosuus sekä brändin tunnettuus. Tutkimuksessa on tarkasteltu lähes 1 600 brändiä ja 36 toimialaa kahdeksassa eri maassa.
Sustainable Brand Index -tutkimus pohjautuu YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin, ja siinä on otettu huomioon sosiaalinen ja ympäristövastuullisuus. Suomessa tutkimusta on toteuttanut vuodesta 2013 alkaen ruotsalainen SB Insight AB.