Hyppää sisältöön
HenkilöilleYrityksillePalvelupisteet
MatkustajatPaketitUsein kysyttyäAsiakaspalvelu
Kirjaudu

Käytetyn tavaran ostaminen ja myyminen helpottuu – Tori ja Matkahuolto aloittavat yhteistyön

11.3.2025

Käytetyn tavaran kaupankäynnin pitää olla yhtä helppoa kuin uuden ostaminen. Nyt se on entistä sujuvampaa, sillä Tori ja Matkahuolto ovat aloittaneet yhteistyön. ToriDiilin kautta ostetut ja myydyt tavarat voi jatkossa lähettää Matkahuollon kuljetuksella, mikä tarjoaa käyttäjille enemmän toimitusvaihtoehtoja ja joustavuutta kaupantekoon.

ToriDiilin toimituksiin on kaivattu enemmän valinnanvaraa, ja yhteistyömme Matkahuollon kanssa vastaa tähän tarpeeseen nopeilla kuljetuksilla ja yli 2 500 uudella pakettipisteellä ja pakettiautomaatilla”, iloitsee Torin johtaja Jenni Tuomisto.

Lapsiperheet suosivat käytettyä

Lapsiperheille käytetyt tavarat ovat paitsi taloudellinen myös käytännöllinen ja vastuullinen valinta. Lasten vaatteet, lelut ja tarvikkeet jäävät nopeasti pieniksi tai tarpeettomiksi, joten niiden hankkiminen käytettynä ja uudelleenmyynti on luonnollinen osa perheiden arkea.

Torin tutkimuksen mukaan lapsiperheet erottuvat ahkerina käytetyn tavaran ostajina. 86 prosenttia perheistä on ostanut viimeisen puolen vuoden aikana vähintään yhden tuotteen käytettynä uuden sijaan, kun koko väestössä vastaava luku on huomattavasti pienempi, 68 prosenttia.

Osa lapsiperheistä luottaa käytettyyn tavaraan lähes kokonaan. Kuusi prosenttia perheistä on ostanut kaiken tarvitsemansa käytettynä, mikä kertoo käytetyn tavaran markkinoiden kasvavasta merkityksestä niin perheiden talouden kuin kestävän kulutuksen näkökulmasta.

Tiedot perustuvat Torin teettämään kyselytutkimukseen, johon vastasi 6 489 täysi-ikäistä suomalaista. Tutkimuksen toteutti tutkimusyhtiö Nepa.

"Lapsiperheet ovat selvästi aktiivisimpia käytetyn tavaran ostajia. Käytetyn ostaminen onkin helppo, edullinen ja vastuullinen tapa hankkia vaatteita ja muita tarvikkeita lasten nopeasti vaihtuviin tarpeisiin. On upeaa, kuinka vahvasti käytetty tavara on osa perheiden arkea", toteaa Jenni Tuomisto.

Suomalaiset odottavat sujuvia pakettitoimituksia

Ostosten toimitusten joustavuus on monelle perheelle merkittävä tekijä. Kun ostokset voi ohjata kodin tai työpaikan lähelle tai vaikka kauppamatkan varrella sijaitsevaan pakettipisteeseen tai pakettiautomaattiin, ei arjen menoja tarvitse sovittaa erikseen lähetettävien tai noudettavien pakettien ympärille. Muuttuvassa maailmassa myös kuluttajien odotukset pakettikuljetuksia kohtaan ovat kasvussa. Matkahuolto on panostanut tuote- ja palvelukehitykseen sekä asiakaskokemukseen ja valittu Suomen arvostetuimmaksi pakettibrändiksi jo useana vuonna peräkkäin Taloustutkimus Oy:n vuosittain tekemässä Brändien arvostus –tutkimuksessa.

"Ihmisten arki on kiireistä, ja jokainen säästetty hetki on arvokas. Matkahuollon yli 2 500 pakettipistettä ja pakettiautomaattia kattavat koko Suomen ja sijaitsevat keskeisillä paikoilla, kuten kaupoissa ja arjen kulkureittien varrella, jolloin myyjä ja ostaja voivat valita paketillensa aina sopivan paikan", sanoo Matkahuollon Pakettipalvelu-liiketoimintaa johtava Kati Nevalainen.

Käytetyn tavaran ostaminen on vastuullisuusteko

Käytettynä ostaminen on yksi helpoimmista tavoista vähentää luonnonvarojen kulutusta ja pienentää hiilijalanjälkeä. Jokainen tuote, jonka elinkaari pitenee vähentää uusien tuotteiden valmistuksen tarvetta, säästää energiaa, vettä ja raaka-aineita. Samalla se vähentää jätteen määrää.

Kuluttajat tunnistavat tämän arvon. Tori koetaan jo neljättä kertaa Suomen vastuullisimmaksi verkkokauppabrändiksi Sustainable Brand Index 2025 -tutkimuksessa. Lisäksi suomalaiset kuluttajat näkevät Matkahuollon vastuullisimpana paketti- ja logistiikkabrändinä samaisessa tutkimuksessa jo kolmatta vuotta peräkkäin.

"On hienoa nähdä, että suomalaiset arvostavat käytetyn tavaran kauppaa ja kokevat Torin Suomen vastuullisimmaksi verkkokauppabrändiksi. Käytetty tavara on ekologinen, käytännöllinen ja taloudellinen valinta", sanoo Jenni Tuomisto.

“Olemme Matkahuollossa jatkaneet johdonmukaista vastuullisuustyötämme, jonka tavoitteena on päästöjen puolittaminen koko toimintamme osalta vuoteen 2030 mennessä. Osana tavoitetta siirrymme esimerkiksi Pakettipalveluissamme fossiilittomiin kuljetuksiin siirtymäsuunnitelman mukaisesti. On ilo huomata, että viesti sitoutumisestamme ilmastonmuutosta hillitseviin toimenpiteisiin on tavoittanut myös kuluttajat”, jatkaa Kati Nevalainen.

Ajankohtaista

11.3.2025
Käytetyn tavaran ostaminen ja myyminen helpottuu – Tori ja Matkahuolto aloittavat yhteistyön
10.3.2025
Kuluttajat näkevät Matkahuollon toimialan vastuullisimpana paketti- ja logistiikkabrändinä
17.1.2025
Matkahuolto kehittää palveluitaan Lahdessa
Kaikki uutiset

Blogi

27.11.2023
Klaus harrastaa käsitöitä ja pohtii jo lahjaideoita: nyt tilataan tarvikkeet, pian lähetetään joululahjoja
26.9.2023Paketit
Verkkokaupan asiakaskokemus on muutakin kuin toimivat nettisivut – varmista ainakin nämä 5 asiaa