Gå till innehållet
PrivateFöretagskunderServiceställen
PakettjänsterDigitala trafiktjänsterTrafikbolagstjänsterKundserviceWhere is my parcel?
Logga in

Ansökan om Skadeersättning för Företag

För att säkerställa en smidig hantering av din ersättningsansökan ber vi dig att läsa igenom instruktionerna nedan, fylla i skadeersättningsformuläret noggrant och bifoga de efterfrågade bilagorna för att verifiera värdet och skadan på varorna. Läs mer detaljerade instruktioner här.

Gör så här:

  1. Fyll i skadeersättningsansökan noggrant.
  2. Bifoga bevis på värdet av den skadade eller förlorade varan i form av en inköpsfaktura. Bifoga en reparationsbedömning om den skadade varan kan repareras.
  3. Bifoga en kopia av kreditfakturan om ersättning görs till mottagaren och varan stannar hos din kund.
  4. Väg den skadade varan utan förpackningsmaterial eller ange vikten på den förlorade varan eller dess del i skadeersättningsansökan.
  5. Fotografera den skadade varan och allt förpackningsmaterial:
  • fotografera ytterförpackningen i sin helhet, inklusive eventuella skador på den
  • fotografera skadorna på varan och den skadade produkten i sin helhet
  • ta en bild av innehållet i den öppnade förpackningen så att varan och skyddsmaterialen i försändelsen syns
  • fotografera förpackningen från insidan utan innehåll så att lådans insida syns helt
Du kan bifoga filer på upp till 5 MB till skadeersättningsansökan. Om bilagorna överskrider maximal storlek kan du också skicka dem via e-post till kuljetusvahingot(at)matkahuolto.fi. Ange alltid försändelsens spårningsnummer i meddelandet. Det är inte möjligt att skicka in skadeersättningsansökan om informationen är ofullständig eller om filstorleksgränsen överskrids.
PrivateFöretagskunder

Företagskunder

Bli vår kundTjänster för webbutikerInrikes PakettjänsterUtrikes pakettjänsterPakettjänster till Finland - InternationellLogga in på Företagsportalen Paketit

Sociala medier