Gå till innehållet
PrivateFöretagskunderServiceställen
PakettjänsterDigitala trafiktjänsterTrafikbolagstjänsterKundserviceWhere is my parcel?
Logga in

Anvisning om transportskador för företag

Anmäl utan dröjsmål skadan till Matkahuolto, antingen genom att kontakta Matkahuoltos kundtjänst eller genom att direkt fylla i en skadeståndsansökan. Om du är försändelsens mottagare ber vi dig kontakta avsändaren. Matkahuolto behandlar i första hand ansökningar som lämnats in av den part som ingått transportavtalet. Om du har ingått ett transportavtal med någon annan tjänsteleverantör ska ersättningsyrkandet riktas till den aktör av vilken du har köpt tjänsten.

Om försändelsen har försäkrats hos något annat bolag ska skadeanmälan lämnas in till försäkringsbolaget i fråga.

En länk till skadeståndsansökan finns nedtill på denna sida. Innan du fyller i skadeståndsansökan ber vi dig läsa anvisningarna och tilläggsuppgifterna nedan.

Fotografera det skadade godset, godsets förpackning och förpackningsmaterialen. Kassera inte godset, försändelsens förpackning eller förpackningsmaterialen innan Matkahuolto har bekräftat skadan eller gett tillstånd till kassering.

Vid inrikes transport ska reklamation om att gods minskat eller skadats göras till fraktföraren:

  • genast i samband med mottagandet av godset om minskningen eller skadan är synlig på utsidan och

  • i annat fall skriftligt inom sju (7) dagar från det att godset mottagits.

  • om försändelsens mottagare är en i konsumentskyddslagen avsedd konsument ska anmälan göras inom skälig tid (30 dagar).

Matkahuoltos ansvar vid eventuella skadefall fastställs enligt lagen om vägbefordringsavtal (23.3.1979/345) och Matkahuoltos gällande allmänna transportvillkor.

Om en försändelse försvinner eller skadas betalas ersättning till högst det belopp som motsvarar det maximala ersättningsansvaret enligt lagen om vägbefordringsavtal, vilket vid inrikes transporter begränsas till 20 euro/godsets vikt i kilogram. Om godsets värde är mindre än så, tillämpas godsets värde som ersättningsgrund. Dessutom återbetalas de transportavgifter som Matkahuolto tagit ut för transporten.

Om Matkahuolto ersätter godset till dess fulla värde, övergår äganderätten till godset till Matkahuolto.

Vid skador som gäller fördröjd transport begränsas Matkahuoltos maximala ansvar i enlighet med bestämmelserna i lagen om vägbefordringsavtal till beloppet av de debiterade transportavgifterna.

Matkahuolto ansvarar inte för en skada om Matkahuolto kan påvisa att skadan har orsakats av avsändarens eller mottagarens fel eller försummelse, avsändarens eller mottagarens anvisningar och iakttagandet av dem, varans bristande kvalitet eller skadebenägenhet, försändelsens bristfälliga förpackning eller en omständighet som Matkahuolto inte har kunnat undvika och vars följder Matkahuolto inte har kunnat förebygga.

Matkahuolto ansvarar inte för skador orsakade av temperatur eller uttorkning i fråga om produkter som kräver temperaturreglerad transportutrustning, till exempel kosmetika, växter, frysvaror och livsmedel.

Matkahuolto ansvarar inte för skador som orsakats själva förpackningen.

Om inget annat föranleds av tvingande lagstiftning ansvarar inte Matkahuolto för medelbara eller indirekta skador, såsom inkomst- eller intäktsbortfall, utebliven vinst, ansvar gentemot tredje part eller andra motsvarande ekonomiska skador.

När din skadeståndsansökan har behandlats skickar vi ett ersättningsbeslut till den e-postadress som angetts i ansökan.

Matkahuolto betalar den eventuella ersättningen efter skadeståndsbehandlingen och på basis av beslutet inom cirka 14 dygn efter ersättningsbeslutets datum. Matkahuolto kan inte faktureras för transportskador.

Båda parterna är skyldiga att underrätta den andra parten om en försändelse som konstaterats vara försvunnen och för vilken skadestånd har betalats hittas.

Fyll i skadeståndsansökan för företag

PrivateFöretagskunder

Företagskunder

Bli vår kundTjänster för webbutikerInrikes PakettjänsterUtrikes pakettjänsterPakettjänster till Finland - InternationellLogga in på Företagsportalen Paketit

Sociala medier