Hyppää sisältöön
HenkilöilleYrityksillePalvelupisteet
PakettipalvelutMatkapalvelutLiikennöitsijäpalvelutAsiakaspalveluMissä minun pakettini on?
Kirjaudu

Kuljetusvahinko-ohje yrityksille

Ilmoita vahingosta Matkahuollolle viipymättä, joko olemalla yhteydessä Matkahuollon asiakaspalveluun tai täyttämällä suoraan vahingonkorvaushakemus. Mikäli olette lähetyksen vastaanottaja, pyydämme teitä olemaan lähettäjään yhteydessä. Matkahuolto käsittelee ensisijaisesti kuljetussopimuksen tehneen osapuolen hakemuksen. Mikäli olet tehnyt kuljetussopimuksen muun palveluntarjoajan kanssa, tulee korvausvaade osoittaa sille taholle, jolta olet palvelun ostanut.

Jos lähetys on muualla vakuutettu, tulee ilmoitus vahingosta tehdä kyseiseen vakuutusyhtiöön.

Linkki korvaushakemukseen löytyy tämän sivun alaosasta. Ennen korvaushakemuksen täyttämistä pyydämme tutustumaan alla oleviin ohjeisiin ja lisätietoihin.

Valokuvaa vahingoittunut tavara, tavaran pakkaus ja pakkausmateriaalit. Älä hävitä tavaraa, lähetyksen pakkausta tai pakkausmateriaaleja, ennen kuin Matkahuolto on todennut vahingon tai antanut siihen luvan.

Kotimaisessa kuljetuksessa tavaran vähentymisestä tai vahingoittumisesta on tehtävä reklamaatio rahdinkuljettajalle:

  • heti tavaraa vastaanotettaessa varaumalla, jos vähentyminen tai vahingoittuminen oli ulkoisesti havaittavissa, ja

  • muussa tapauksessa kirjallisesti seitsemän (7) päivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta.

  • mikäli lähetyksen vastaanottaja on kuluttajansuojalaissa mainittu kuluttaja, on ilmoitus tehtävä kohtuullisessa ajassa (30 vuorokautta).

Matkahuollon vastuu mahdollisista vahinkotapauksista määräytyy tiekuljetussopimuslain (23.3.1979/345) ja Matkahuollon kulloinkin voimassa olevien yleisten kuljetusehtojen perusteella.

Mikäli lähetys katoaa tai vahingoittuu, suoritetaan korvaus vahingosta enintään tiekuljetussopimuslain enimmäiskorvausvastuun mukaisesti, joka on kotimaisessa kuljetuksessa rajoitettu 20 euroon / tavaran painokilo. Mikäli tavaran arvo on tätä pienempi, tulee tavaran arvo sovellettavaksi korvausperusteena. Lisäksi korvataan kuljetukseen liittyvät Matkahuollon perimät kuljetusmaksut.

Mikäli Matkahuolto suorittaa korvauksen tavaran täyden arvon mukaisesti, siirtyy kuljetettavan tavaran omistusoikeus vastaavasti Matkahuollolle.

Kuljetuksen viivästymisvahingossa Matkahuollon enimmäisvastuu rajoittuu tiekuljetussopimuslain määräysten mukaisesti enintään veloittamiemme kuljetusmaksujen määrään.

Matkahuolto ei ole vastuussa vahingosta, mikäli se osoittaa, että vahinko on johtunut lähettäjän tai vastaanottajan virheestä tai laiminlyönnistä, lähettäjän tai vastaanottajan antamista ohjeista ja niiden noudattamisesta, tavaran puutteellisesta laadusta tai alttiudesta vahingoittumiselle, lähetyksen puutteellisesta pakkauksesta tai olosuhteesta, jota Matkahuolto ei ole voinut välttää ja jonka seurauksia se ei ole voinut ehkäistä.

Matkahuollolla ei ole vastuuta lämpötilan taikka kuivumisen aiheuttamista vahingoista tuotteissa, jotka vaativat lämpötilasäädellyn kuljetuskaluston, kuten esimerkiksi kosmetiikka, kasvit, pakasteet ja elintarvikkeet.

Matkahuolto ei vastaa itse pakkaukselle aiheutuneista vaurioista.

Ellei pakottavasta lainsäädännöstä muuta johdu, Matkahuolto ei vastaa välillisistä tai epäsuorista vahingoista, kuten ansion tai tuoton menetyksistä, saamatta jääneestä voitosta, vastuusta kolmatta osapuolta kohtaan tai muista vastaavista taloudellisista vahingoista.

Kun korvaushakemuksenne on käsitelty, lähetämme korvauspäätöksen korvaushakemuksessa ilmoitettuun sähköpostiin.

Matkahuolto maksaa mahdollisen korvauksen vahingonkorvauskäsittelyn jälkeen ja päätökseen perustuen noin 14 vuorokauden kuluttua korvauspäätöksen päiväyksestä. Kuljetusvahingosta ei voi laskuttaa Matkahuoltoa.

Molemmat osapuolet ovat velvoitettuja ilmoittamaan toisilleen kadonneeksi todetun ja korvatun lähetyksen löytymisestä.

Täytä vahingonkorvaushakemus yrityksille


HenkilöilleYrityksille

Pakettipalvelut

Tule asiakkaaksemmePalvelut verkkokaupoille Pakettipalvelut kotimaahan Pakettipalvelut ulkomaillePakettipalvelut Suomeen - InternationalKirjaudu Paketit Yritysportaaliin

Sosiaalinen media