Skip to content
PrivateCorporate customersService points
PassengersParcelsFrequently asked questionsCustomer service
Log in

Utopiaa vai lähitulevaisuutta – paketit helposti yhdestä paikasta?

Aku Happo
Co-founder & CEO, Smartmile
9.12.2020

On itsenäisyyspäivän aatto 2024, käyn heti aamulla hakemassa lähikaupasta muutaman juhlaan tarvittavan puuttuvan tuotteen ja noudan samalla viisi saapunutta pakettiani kaupan yhteydessä toimivasta automaatista. Olen ohjannut kaikki pakettini samaan automaattiin ja vaikuttanut niiden kulkuun siten, että ne kaikki ovat automaatissa lauantaiaamuna. Palautan samalla automaattiin käytettynä myymäni puhelimen ja lähetän vanhemmilleni joululahjan. Hetken mielijohteesta nappaan automaatista mukaani pientuottajien itsenäisyyspäivän herkkuboxin, niitä on siellä valmiina juuri tänä viikonloppuna.

Pääosa perheemme ruokatarvikkeista on kuljetettu kotiin jo aiemmin viikolla, ostamme ne lähi- ja pientuottajien tuotteita yhdistävältä markkinapaikalta josta saa myös kaiken muun. Samaan kotiinkuljetukseen olemme yhdistäneet vuokrajoulukuusen toimituksen, se noudetaan takaisin joulun jälkeen ja istutetaan uudelleen.

Ystävällinen kuljettaja ottaa mukaansa pari palautusta edellisen viikon Green Friday -kampanjasta, sorruin siinä muutamaan heräteostoon. Onneksi näille löytyi nopeasti jo uusi ostaja lähialueelta ja ne toimitetaan hänelle suoraan kotiin.

Maksan palvelusta, josta kaikki toimitukseni kootaan valitsemaani automaattiin ja voin kotiin kutsua niitä halutessani ja päättää miten toimitus tehdään. Hinta on sitä edullisempi, mitä enemmän toimituksia yhdistelen samaan kuljetukseen ja mitä ympäristöystävällisempää toimitusvälinettä suosin. Kotini lähellä sijaitsee valtava määrä yhteiskäyttöisiä automaatteja ja nämä toimivat lähikuljetusten lähtöpisteinä.

Kaupankäynti on muutenkin muuttunut siten, että emme enää puhu verkkokaupasta erikseen, vaan pelkästään kaupasta. Logistiikka ja kauppa toimivat saumattomasti yhteen ja minä ohjaan kaikkia kotimme toimituksia puhelimellani. Asiakaskokemus on aivan uudella tasolla, eikä mihinkään ylimääräiseen säätämiseen kulu aikaa. En muista milloin toimitukseni olisi viimeksi epäonnistunut.

Kaukainen haavekuvako? Ja kaukana nykytodellisuudesta, jossa automaatit ovat usein täynnä, ja kiukkuiset asiakkaat jonottavat hikisenä ja koronan pelossa pakettejaan ääriään myöten olevista noutopisteistä, kyselleen samalla myöhässä olevien toimitusten perään?

Ei välttämättä, logistiikan perustoiminta ja kaupan toimitukset toimivat maassamme jo todella hyvin. Suomessa on todella korkeaa teknologista osaamista ja meillä on koko Euroopan mittakaavassa ainutlaatuisen laaja pakettiautomaattiverkko. Logistiikan ja kaupan toimitusketjussa syntyvää dataa vain hyödynnetään erittäin huonosti. Asiakkaan verkkokauppaan syöttämistä tiedoista voitaisiin saada paljon enemmän irti.

Avainasemassa on asiakkaan eli toimitustaan odottavan kuluttajan kytkeminen tähän mukaan. Kun asiakkaalle annetaan tapa kommunikoida, ja tehdään kustannuksista ja ympäristövaikutuksista läpinäkyviä, saadaan kaikkien kannalta aikaan parempi lopputulos. Teknologia on jo olemassa, sitä ei vain hyödynnetä parhaalla mahdollisella tavalla.

Miten Matkahuolto tähän liittyy? Matkahuollon aloittama avoimen kritiikin kampanja juuri ennen suurinta sesonkia kertoo rohkeudesta ja halusta nostaa tasoa. Totta puhuen kun kuulin siitä, pidin sitä melko riskialttiina vetona, ja jopa uhkarohkeana juuri ajoituksensa vuoksi.

Kampanja on kuitenkin onnistunut hienosti ja näyttänyt että asiakkailta saadaan paras palaute ja sitä kannattaa todella kuunnella. Olen itsekin lukenut suurimman osan palautteista läpi ja näyttää siltä että Matkahuollon ensi vuoden kehittämiskohteiden priorisointi on palautteen pohjalta todella helppoa!

Matkahuolto sinivalkoisena suomalaisena pystyy ottamaan paikan asiakkaiden ykkösvalintana, mutta se edellyttää nyt aloitetun systemaattisen kehitystyön jatkumista. Peruspalikat ovat kunnossa, mutta kehitystyö asiakaskokemuksen parantamiseksi ei salli kompromisseja. On huolehdittava henkilöstöstä, teknologiasta ja tuotteesta, tässä järjestyksessä. Tämän lopputuloksena rakentuu maailmanluokan logistiikkapalvelu.

Tsemppiä ja voimia Matkahuollon sitoutuneelle henkilöstölle ja kaikille muillekin toimijoille tämän sesongin loppurynnistykseen ja palvelujen jatkokehitykseen.

Yhteistyöllä, kovalla työllä ja rohkeudella asioita viedään eteenpäin!

Ps.

Puhelimeni piippaa, mikäs viesti sieltä nyt tulee? Ahaa, lähikauppiaani huomauttaa että olen unohtanut noutaa ostoskorissani olleen kuohuviinin, pyydän sen vielä illalla kotiin drone-toimituksella. Tästä kannattaa nyt maksaa muutama euro enemmän, niin eipähän tule kotona sanomista :)

Kirjoittaja on kaikille avointa pakettiautomaattiverkkoa rakentavan kv-kasvuyritys Smartmilen perustajayrittäjä ja toimitusjohtaja. Hän on tuonut pakettiautomaatit Suomeen aiemmassa toimessaan Postin johtajana.

Tämä blogikirjoitus on osa Matkahuollon Ei haukku haavaa tee -kampanjaa, jossa pyydämme niin kuluttaja- kuin yritysasiakkailtamme kaunistelematonta kritiikkiä pakettipalveluista 
julkisesti. Jos sinulla on meille kritiikkiä tai kehitysideoita, kerro ne nonono.fi-sivustolla.

PrivateCorporate customers

Passengers

TimetablesBus tickets and travel cardsTrips and Tickets appJourney PlannerPrices and discountsInstructions and terms of use for passengers

Social media