Gå till innehållet
PrivateFöretagskunderServiceställen
ResenärerPaketVanliga frågorKundservice
Logga in

Ansökan om Skadeersättning för konsumenter

För att säkerställa en smidig hantering av skadeersättningsansökan ber vi dig att läsa igenom instruktionerna nedan, fylla i skadeersättningsformuläret noggrant och bifoga de efterfrågade bilagorna för att verifiera värdet och skadan på de skadade varorna. Läs mer detaljerade instruktioner här.

Gör så här:

  1. Fyll i skadeersättningsansökan noggrant.
  2. Bifoga bevis på det pris som betalats för de skadade eller förlorade varorna. Beviset kan till exempel vara en skärmdump av en banköverföring eller en annan betalningstransaktion.
  3. Väg de skadade varorna utan förpackningsmaterial eller ange vikten på de förlorade varorna eller deras delar i skadeersättningsansökan.
  4. Fotografera de skadade varorna och allt förpackningsmaterial:
  • fotografera ytterförpackningen i sin helhet, inklusive eventuella skador
  • fotografera skadorna på varorna och de skadade produkterna i sin helhet
  • ta en bild av innehållet i den öppnade förpackningen så att varorna och skyddsmaterialen i försändelsen syns
  • fotografera förpackningen från insidan utan innehåll så att lådans insida syns helt
Du kan bifoga filer på upp till 5 MB till skadeersättningsansökan. Om bilagorna överskrider maximal storlek kan du också skicka dem via e-post till kuljetusvahingot(at)matkahuolto.fi. Ange alltid försändelsens spårningsnummer i meddelandet. Det är inte möjligt att skicka in skadeersättningsansökan om informationen är ofullständig eller om filstorleksgränsen överskrids.
PrivateFöretagskunder

Resenärer

Sök tidtabellerKöp biljetterLadda ner appenUpptäck de populäraste rutternaPlanera med ReseguidenPriser och rabatterAnvisningar och villkor

Sociala medier