Ansökan om Skadeersättning för konsumenter
För att säkerställa en smidig hantering av skadeersättningsansökan ber vi dig att läsa igenom instruktionerna nedan, fylla i skadeersättningsformuläret noggrant och bifoga de efterfrågade bilagorna för att verifiera värdet och skadan på de skadade varorna. Läs mer detaljerade instruktioner här.
Gör så här:
- Fyll i skadeersättningsansökan noggrant.
- Bifoga bevis på det pris som betalats för de skadade eller förlorade varorna. Beviset kan till exempel vara en skärmdump av en banköverföring eller en annan betalningstransaktion.
- Väg de skadade varorna utan förpackningsmaterial eller ange vikten på de förlorade varorna eller deras delar i skadeersättningsansökan.
- Fotografera de skadade varorna och allt förpackningsmaterial:
- fotografera ytterförpackningen i sin helhet, inklusive eventuella skador
- fotografera skadorna på varorna och de skadade produkterna i sin helhet
- ta en bild av innehållet i den öppnade förpackningen så att varorna och skyddsmaterialen i försändelsen syns
- fotografera förpackningen från insidan utan innehåll så att lådans insida syns helt
Du kan bifoga filer på upp till 5 MB till skadeersättningsansökan. Om bilagorna överskrider maximal storlek kan du också skicka dem via e-post till kuljetusvahingot(at)matkahuolto.fi. Ange alltid försändelsens spårningsnummer i meddelandet. Det är inte möjligt att skicka in skadeersättningsansökan om informationen är ofullständig eller om filstorleksgränsen överskrids.