Biljett- och leveransvillkor för beställning av seriebiljett på resekort
Biljett villkor för resekortet
Resekortet kan användas för att betala resan för en eller flera personer. Resekortet kan användas för de maximala kilometer som biljetten köps för.
Det är inte möjligt att resa med Värdekort på OnniBus MEGA-turer och inte heller i lokaltrafiken i huvudstadsregionen (Esbo, Helsingfors, Grankulla, Vanda), Tammerfors och Åbo. Säkerställ innan du köper biljett att Matkahuoltos biljettprodukter kan användas på de turer du valt. Biljettens giltighet kan kontrolleras i tidtabellssökningen.
Leveransvillkor för resekortet
Efter att beställningsblanketten för Resekortet har skickats börjar beställningen behandlas. Kunden får en betalningslänk av Matkahuolto till sin e-post.
Resekortet skickas till kunden inom två vardagar efter att beställningen har betalats, och försändelsen är framme inom tre vardagar efter att den har skickats. Du kan se biljettens giltighetstid på kvittot som följer med resekortet.
Du kan köpa en ny seriebiljett till ett befintligt resekort genom att fylla i nödvändig information på beställningsformuläret. Välj "Jag har redan ett nytt resekort" och fyll i kortnumret på ditt resekort.

Det nya resekortet ser ut så här.
Efter beställningen får du en betalningslänk via e-post inom två arbetsdagar. Efter betalning får du en bekräftelse på aktiveringen av den biljettprodukt du beställt samt ett kvitto.
Kunduppgifter och uppgifternas riktighet
I samband med beställningen samlas uppgifter om betalaren och mottagaren in av kunden. Dessa uppgifter kan vara samma. Leveransuppgifterna behövs för att resekortsförsändelsen ska kunna levereras till kunden. E-postadress och telefonnummer behövs för eventuella kontakter och för att skicka en ankomstavi om försändelsen.
Matkahuolto kan använda de insamlade uppgifterna till att utveckla uppföljnings- och statistiktjänsterna i anslutning till de elektroniska servicekanalerna (såsom webb- och mobiltjänster), i marknadsföringssyfte och för att det ska bli lättare för kunderna att sköta sina ärenden.
Avbokning och återbetalning av biljetter
Köpet är bindande när biljetten är betald.
Om kundens resa förhindras på grund av att resekort inte fungerar, ska kunden omedelbart kontakta Matkahuoltos kundtjänst. En begäran om återbetalning av ett resekort måste lämnas in innan biljettens utgång.
Rätten till återbetalning begränsas uteslutande till exceptionella transportrelaterade situationer (såsom strejker, betydande minskning eller avbrott av tjänster) som hindrar kunden från att resa. I sådana fall kan biljettprodukten återbetalas helt eller delvis.
Alla begäranden om återbetalning utvärderas från fall till fall. Återbetalningen är villkorad av att kunden inte kan använda den köpta biljetten på grund av trafikstörning. En hanteringsavgift på 9,50 € kommer att debiteras för alla återbetalningar.
Försvunnet resekort
Om ett oanvänt resekort försvinner kan produkten säljas till ett nytt resekort. En kortavgift (6,50 €) och en serviceavgift (9,50 €) uppbärs av resekortets innehavare. I samband med köpet tas biljettprodukten bort från det försvunna resekortet.
Om ett delvis använt resekort försvinner kan de återstående resorna gottgöras i samband med köp av en ny seriebiljett. En kortavgift (6,50 €), en serviceavgift (9,50 €) och prisdifferensen mellan biljettprodukterna uppbärs av resekortets innehavare.
Vi betalar inte enbart gottgörelse för värdet på resorna på ett försvunnet kort eller differensen i förhållande till en billigare biljettprodukt.
Läs vår dataskyddsbeskrivning.
Kunden ansvarar för att de kontaktuppgifter som angetts för leverans av resekort är korrekta. Matkahuolto ansvarar inte för eventuella störningar i leveransen av beställningen som beror på felaktiga uppgifter.