Gå till innehållet
PrivateFöretagskunderServiceställen
ResenärerPaketVanliga frågorKundservice
Logga in

Att använda Paketit-appen är enkelt och användbart

Matkahuolto paketapp Paketit är enkel att använda och snabb att ladda ner till din telefon från din appbutik. Med appen kan du följa ditt pakets resa och hantera det smidigt.

blackGetItOnGooglePlay Badge Web color Swedish

Appen kan användas till mycket - spåra, hämta, skicka och returnera

Spåra dina paket

Om du aktiverar notiser i inställningarna får du närmare statusuppdateringar om försändelsen som push-meddelanden. Push-meddelanden är meddelanden som skickas av appen och syns på enhetens skärm, ofta på samma sätt som textmeddelanden.

Betala paket också med ApplePay och MobilePay

Dessutom fungerar de vanligaste betalkorten eller nätbankerna som betalningsmedel i appen. Betalkortsuppgifter kan läggas till i samband med köpet.

Enkelt skicka paket i hela Finland och även utomlands

Appen kommer ihåg till vem du senast skickade paket, och därför är det mycket enkelt att skicka paket till dina favoritmottagare. I appens inställningar kan du också lätt byta till önskat språk (FI, SV och EN).

Enkelt hämta mottagarens uppgifter direkt från kontaktuppgifterna i din telefon

När du har valt försändelsens mottagarland, lämplig paketstorlek och möjliga tilläggstjänster vill appen veta till vem du ska skicka paketet. Du kan välja det lämpligaste alternativet av de tre som föreslås:

  1. Välj i telefonens kontaktuppgifter
  2. Skriv in uppgifter om mottagaren
  3. Skicka på nytt till en person

Vid behov kan du ändra mottagarens uppgifter

I menyn Egna paket på appens första sida hittar du paket som är på väg till dig och paket som du har skickat. Där kan du redigera uppgifter om mottagaren, även efter att paketet har skickats.

Köpa mer förvaringstid till ett paket som har anlänt till ett serviceställe

Öppna uppgifterna om försändelsen i mobilappen för att köpa mer förvaringstid till ditt paket. Det är enkelt att betala med det betalningssätt du valt. Tilläggstid kan inte köpas för försändelser som vars avhämtningsställe är en paketautomat.

Beställa hemleverans även om ditt paket redan kan avhämtas från ett serviceställe

Öppna uppgifterna om försändelsen i mobilappen för att beställa hemleverans av ditt paket. Det är enkelt att betala med det betalningssätt du valt.

Returnera paket via appen

Öppna uppgifterna om paketet som är på väg till dig i mobilappen, så kan du lätt returnera paketet genom att följa anvisningarna.

Öka paketets storlek även om du redan har betalat din beställning

I menyn Egna paket på appens första sida hittar du paket som är på väg till dig och paket som du har skickat. Där kan du redigera paketets storlek. Det är enkelt att betala med det betalningssätt du valt.

Hämta paket utan ID

En bekväm avhämtningskod ersätter uppvisande av identitetsbevis. Snabbast får du ditt paket genom att visa streckkoden som syns i appen vid kassan. Du kan också ge avhämtningskoden till en vän, som vid behov kan hämta paketet i stället för dig. Du hittar avhämtningskoden i uppgifterna om paketet som är på väg.

Ändra avhämtningsstället för ett kommande paket

Ibland blir det ändrade planer. Om du vet att du är på väg till stugan eller till släktingar kan du ändra avhämtningsstället för ett kommande paket i appen. Ändringen kan göras efter att du fått det första meddelandet om att paketet är på väg – dra alltså inte ut på det i onödan.

Skicka paket också till dig själv

Om du vid köp som avtalats mellan två konsumenter vill försäkra dig om att paketet kommer till det närmaste avhämtningsstället, kan du själv köpa paketet och leverera enbart aktiveringskoden till säljaren. Samma tips fungerar när du vill ut i spåret, men skidorna inte ryms i bilen.

Vanliga frågor om appen Paketit

Välj den fråga nedan som bäst motsvarar ditt problem. Om svaret inte hjälper dig, hänvisar vi dig vidare till vår kundtjänst.

När ett paket har anlänt skickas ett meddelande till det mobiltelefonnummer och den e-postadress som avsändaren har uppgett. Om du använder Matkahuoltos app Paketit får du också avin i appen. Om du inte har fått någon ankomstavi kan det hända att det t.ex. finns ett skrivfel i dina kontaktuppgifter. Då ska du alltid kontakta paketets avsändare direkt, så att hen kan korrigera felet. Om ett paket har hunnit returneras, är det också i sådana fall bra att kontakta avsändaren och komma överens om fortsatta åtgärder.

När ett paket har anlänt skickas ett meddelande till det mobiltelefonnummer och den e-postadress som avsändaren har uppgett. Om du använder Matkahuoltos app Paketit får du också avin i appen. Om du inte har fått någon ankomstavi kan det hända att det t.ex. finns ett skrivfel i dina kontaktuppgifter. Då ska du alltid kontakta paketets avsändare direkt, så att hen kan korrigera felet. Om ett paket har hunnit returneras, är det också i sådana fall bra att kontakta avsändaren och komma överens om fortsatta åtgärder.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–17). Samtalets pris är lna/msa.

Som mottagare kan du byta serviceställe antingen före eller efter transporten. Servicestället kan inte bytas mitt under transporten.

När paketets uppgifter syns i Matkahuoltos app Paketit, innan paketet har anlänt till Matkahuolto för transport, kan du byta serviceställe en gång utan kostnad. Observera dock att det slutgiltiga servicestället ändå kan avvika från det serviceställe du valt om det valda servicestället är fullt. 

När du har fått ankomstavin har du möjlighet att köpa överföring av paketet i appen. Överföringen ger upphov till ett nytt försändelsenummer, med vilket vi transporterar paketet till det serviceställe du valt. Överföring till ett annat serviceställe kan köpas för paket som finns vid serviceställen med personlig service. I huvudstadsregionen kan överföring köpas även för paket i paketautomater. Då överför vi paketet i samarbete med Wolt.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Du kan köpa mer förvaringstid eller hemleverans av ditt paket i Matkahuoltos app Paketit när du öppnar försändelsens uppgifter. Det är enkelt att betala med det betalningssätt du valt, till exempel MobilePay. Du kan också vidarebefordra avhämtningskoden till en annan person. Ingen fullmakt behövs.

Om paketet finns i en paketautomat är det inte möjligt att förlänga förvaringstiden.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Matkahuolto har två olika modeller av automater. Om du har fått en avhämtningskod, skriv in koden på automatens skärm så öppnar automaten dörren till rätt fack.

Om ditt paket har anlänt till en automat som fungerar med appen behöver du Matkahuoltos app Paketit för att hämta paketet. Du kan ladda ned appen i din appbutik! När du hämtar ett paket från en automat som fungerar med appen, öppna menyn Egna Paket (Omat Paketit) och aktivera Bluetooth på din telefon. Tillåt att appen använder Bluetooth och din exakta position. Du kan kontrollera detta i din telefons inställningar. Gå nära automaten och säkerställ att ingen annan kund använder automaten samtidigt. Läs mer om utomhusautomater.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Kontrollera att du har laddat ned Matkahuoltos app Paketit. Aktivera Bluetooth och ge appen tillåtelse att använda Bluetooth samt tillåt delning av exakt position med appen. Gå nära automaten och kontrollera att inga andra kunder är i närheten.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

PrivateFöretagskunder

Resenärer

BusstidtabellerBussbiljetter och resekortetResor och Biljetter appenReseguidenPriser och rabatterAnvisningar och villkor för passagerare

Sociala medier