Matkahuolto är även 2024 det mest uppskattade pakettjänstvarumärket i Finland
Enligt Taloustutkimus och Alma Medias årliga undersökning av uppskattningen för olika varumärken (Brändien arvostus) är vi även i år det mest uppskattade varumärket i Finland i kategorin Bud-, paket-, postnings- och transporttjänster. Också i kategorin Trafik var vår placering bland de tre bästa.
Undersökningsresultaten visar att respondenterna betraktade våra pakettjänster som de säkraste i förhållande till andra varumärken i samma bransch och bedömde att de ger bäst valuta för pengarna.
I en föränderlig värld är även vår verksamhetsmiljö i ständig omvälvning, och konsumenterna ställer också allt högre krav på hela branschen. I takt med att konkurrensen blir hårdare är det fint att märka att vår satsning på produkt- och tjänsteutveckling samt på varumärket och kundupplevelsen syns som en allt större uppskattning bland våra kunder.
”Särskilt när det gäller Pakettjänsterna har vi lyckats etablera vår plats bland kunderna inte bara genom handlingar, utan också genom stark kommunikation. Satsningarna på marknadsföringskommunikation syns tydligt i resultaten”, berättar Matkahuoltos marknadsförings- och kommunikationsdirektör Olessia Kozlova. ”Även om resultaten för våra Resetjänster i kategorin Trafik denna gång hamnade lägre än vi skulle ha önskat, är resultaten som helhet goda. Självklart strävar vi efter att med näbbar och klor hålla kvar vår förstaplats inom Pakettjänsterna och vi kommer att sikta på en bättre placering också i kategorin Trafik.”
Årets resultat är för oss ett värdefullt bevis på att vårt framtidsinriktade utvecklingsarbete är i linje med våra kunders förväntningar.
En fin placering även inom Resetjänsterna – störst utvecklingsbehov inom kundnöjdheten
När det gäller resetjänsterna sjönk vår placering något jämfört med året innan, och i år är vi Finlands näst mest uppskattade varumärke i kategorin Trafik. Resultatet återspeglar uppskattningen av Matkahuolto som varumärke, även om också omvälvningen i branschen och det skärpta konkurrensläget framträder i resultatet.
Vi fortsätter att utveckla Finlands ledande biljettbutik och fäster särskild uppmärksamhet vid utveckling av kundupplevelsen, så att vi även i framtiden kan vara en resepartner som är värd våra kunders förtroende. Vi kommer även i fortsättningen att lyssna noggrant på våra kunders önskemål i fråga om både paket- och resetjänsterna och vi vidareutvecklar våra tjänster på ett långsiktigt sätt.
I undersökningen Brändien arvostus 2024 utreddes uppskattningen av 683 varumärken bland finländarna. Undersökningen genomfördes i april–maj 2024 och målgruppen var 15–79-åriga finländare i hela landet, med undantag för landskapet Åland.