Reitit ja Liput –sovelluksessa myytävät mobiililipputuotteet: sarja-, kausi- ja palvelukohtaiset kertalipputuotteet.
Nämä yleiset ehdot koskevat Reitit ja Liput-sovelluksessa myytävien sarja-, kausilipputuotteiden sekä palvelukohtaisten kertalipputuotteiden tilaamista. Nämä ehdot tulevat voimaan 17.03.2025 ja ovat voimassa toistaiseksi.
Lipputuotetilauksen lähettämisellä Tilaaja sitoutuu seuraaviin ehtoihin:
1. Lipputuotteiden tilaaminen
Lipputuotetilaus tehdään täyttämällä lipputuotetilauslomake kulloinkin voimassa olevien ohjeiden mukaisesti. (LINKKI). Matkahuolto ei vastaa lipputuotteiden tekemisestä ja toimittamisesta, jos lipputuotteita tilataan muulla tavalla.
Lipputuotteet voi tilata joko Liikenteenharjoittaja tai liikenteen tilaaja, jolla on itsellään sopimus Matkahuollon lippujärjestelmän käyttämisestä, tai liikenteen Tilaaja, joka on edellyttänyt kilpailuttamiaan Liikenteenharjoittajan käyttämään Matkahuollon lippujärjestelmää.
Lipputuotteiden Tilaajan tai Liikenteenharjoittajan on tehtävä erikseen sopimus lippujärjestelmän käyttämisestä ja aikataulutietojen ylläpidosta Matkahuollon kanssa. Mikäli sopimusta ei ole, Tilaajan tulee ottaa yhteyttä Matkahuoltoon lippupalvelut@matkahuolto.fi.
Lipputuotetilauksen tehnyt taho vastaa tilauksen tietojen oikeellisuudesta ja kelpoisuutta koskevista sopimuksista kolmansien osapuolien kanssa.
Matkahuollolla on oikeus veloittaa Tilaajan ilmoittamien virheellisten tietojen aiheuttamasta lisätyöstä; hinta 110,00 euroa/tunti+ alv. Ilmoitus virheellisistä tiedoista on tehtävä viivytyksettä.
Tilaajan on lipputuotetilauksessa määriteltävä lipputuotteiden myyntiaika. Lipputuotteet voivat olla myynnissä toistaiseksi tai määräaikaisesti. Mikäli lipputuotteiden tilaaja on liikenteen tilaajan hankkiman liikenteen sopimusliikennöitsijä, lipputuotteet on tilattava aina määräaikaisesti sopimuskauden mukaisesti.
Lipputuotetilauslomakkeeseen ja/tai lipputuotteisiin liittyvät kysymykset sekä ilmoitukset virheellisistä tiedoista tulee lähettää osoitteeseen lippupalvelut@matkahuolto.fi.
2. Lipputuotteiden tilitys
Lipputuotteiden tilityskäytännöt ja -palkkiot sovitaan erikseen lippujärjestelmän käyttöä koskevassa sopimuksessa joko lipputuotteiden tilaajan tai liikennöitsijöiden kanssa.
3. Lipputuotteiden kelpoisuus ja nimeäminen
Sarja- ja kausilipputuotteet kelpaavat niiden Matkahuollon lippujärjestelmää käyttävien Liikenteenharjoittajien tai liikenteen tilaajien liikenteessä, mitkä Tilaaja ilmoittaa tilauslomakkeella. Tilaajan on tilauslomakkeella ilmoitettava kaikki ne Matkahuollon järjestelmän liikennöitsijätunnukset, joille lipputuotteiden kelpoisuus asetetaan.
Sarja- ja kausilipputuotteet tulee nimetä siten, että nimestä käy ilmi millä alueella tai yhteysvälillä lipputuotteet kelpaavat. Tilaajan tulee määritellä, minkä kuntien alueilla lipputuotteita voi käyttää.
Tilaajan tulee lisäksi erikseen ilmoittaa, mikäli lipputuotteiden kelpoisuutta on tarpeen tarkentaa edellä mainittujen lisäksi (esim. tietty linja, palveluliikenne, kunnan osa-alue tms.).
Tilaaja vastaa ilmoittamiensa kelpoisuuksien oikeellisuudesta ja tarvittavista sopimuksista ja neuvotteluista ilmoittamiensa liikennöitsijöiden tai viranomaisten kanssa.
Tilaajan tulee hyväksyä myös Matkahuollon valtakunnalliset liput omassa liikennepalvelussaan.
Tilaajan palvelukohtaiset mobiilikertaliput kelpaavat Tilaajan liikennepalvelun millä tahansa vuorolla tai reitillä sillä alueella, jonka Tilaaja on ilmoittanut. Kertalipulla voi matkustaa useita matkoja sen voimassaoloaikana.
4. Lipputuotteiden toimitus
Lipputuotteiden tilaukset käsitellään saapumisjärjestyksessä, ja niiden toimitusaika on 15 arkipäivää. Toimitusaika alkaa siitä hetkestä, kun Tilaaja on toimittanut kaikki tarvittavat ja oikeat tiedot. Mikäli tiedoissa on puutteita tai Tilaaja tekee korjauksia, toimitusaika lasketaan siitä hetkestä, kun tiedot on päivitetty.
5. Lipputuotteiden muutokset ja myynnin päättäminen
Tilaajan tulee ilmoittaa lipputuotteiden muutoksista tai lipputuotteiden myynnin päättämisestä 15 arkipäivää ennen muutosten voimaantuloaikaa kirjallisella ilmoituksella.
Lipputuotteiden muutospyynnöt käsitellään saapumisjärjestyksessä.
Matkahuollolla on oikeus veloittaa Tilaajan ilmoittamista kiireellisistä alle viikon sisällä tehtävistä muutostoimenpiteistä; hinta 110,00 euroa/tunti+ alv. Ilmoitus kiireellisistä muutostoimenpiteistä on tehtävä viivytyksettä.
Lipputuotteita ei voi ostaa Reitit ja Liput -sovelluksessa Tilaajan määrittelemän viimeisen myyntipäivän jälkeen. Tilaaja vastaa siitä, että voimassa olevien lipputuotteiden käyttäminen on mahdollista niiden voimassaoloajan mukaisesti. Mikäli voimassa olevien lipputuotteiden käyttäminen keskeytetään Tilaajan toimesta niin, että asiakas ei voi käyttää lipputuotettaan sen voimassaoloajan mukaisesti, Matkahuollolla on oikeus veloittaa Tilaajalta käyttämättä jääneiden lipputuotteiden asiakashyvitykset ja siitä aiheutuneen lisätyön.
Mikäli on tarpeen keskeyttää jo ostettujen lipputuotteiden voimassaolo ennenaikaisesti, ilmoitukset muutoksista tulee lähettää osoitteeseen lippupalvelut@matkahuolto.fi.
6. Lipputuotteiden väärinkäytökset
Matkahuolto ei vastaa lippujen väärinkäytöksestä.
Tilaaja vastaa lipputuotteiden asianmukaisesta käytöstä ja siitä, että kuljettajat sitoutuvat noudattamaan Matkahuollon ohjeita lippujen validoimisessa tai tarkistamisessa.
7. Ehdot lippujen ostajille ja käyttäjille
Lippujen ostajien ja käyttäjien tulee noudattaa Matkahuollon kulloinkin voimassa olevia yleisiä käyttö- ja lippuehtoja (https://www.matkahuolto.fi/matkustajat/ohjeet-ja-ehdot-matkustajille) sekä Tilaajan lipputuotetilauslomakkeella määrittelemiä lipputuotekohtaisia ehtoja. Matkahuolto julkaisee omilla verkkosivuillaan lipputuotekohtaiset ehdot.
8. Lipputuotteiden myyntiin liittyvät keskeytykset
Matkahuollolla on oikeus keskeyttää palvelun tuottaminen, jos se on tarpeen palveluun tai niihin liittyvien järjestelmien asennus-, muutos-, päivitys- tai huoltotoimenpiteiden vuoksi. Matkahuolto pyrkii ilmoittamaan tulevasta oleellisesta keskeytyksestä ja keskeytyksen kestosta mahdollisuuksien mukaan Tilaajalle vähintään viisi (5) työpäivää etukäteen. Matkahuollon tulee pyrkiä siihen, että keskeytyksestä aiheutuvat haitat jäävät mahdollisimman vähäisiksi.
Matkahuollolla on oikeus keskeyttää palvelun tuottaminen ilman ennakkoilmoitusta Palveluun kohdistuvan vakavan tietoturvauhan vuoksi taikka jos laki tai viranomaismääräys tätä edellyttää. Jos Matkahuolto keskeyttää Palvelun tuottamisen tämän mukaisesti, ilmoittaa Matkahuolto keskeytyksestä ja keskeytyksen kestosta Tilaajalle ilman aiheetonta viivästystä, kun Matkahuolto on saanut tiedon kyseisestä seikasta.
Matkahuolto ei ole vastuussa katkoista aiheutuvista kuluista.
9. Matkahuollon tavaramerkin käyttö
Tilaajalla on oikeus käyttää lipputuotteidensa myyntiä koskevassa viestinnässään Matkahuollon tavaramerkkiä Matkahuollon ohjeiden mukaisesti. Ohjeet löytyvät Matkahuollon Brandbookista.
10. Tietosuoja
Matkahuolto noudattaa toiminnassaan voimassa olevaa tietosuojalainsäädäntöä, mukaan lukien EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (GDPR). Henkilötietoja käsitellään Matkahuollon tietosuojaselosteen ja -periaatteiden mukaisesti.
Henkilötietoja kerätään ja käsitellään vain siinä laajuudessa, kuin se on tarpeen palvelujen tarjoamiseksi, tilausten käsittelemiseksi, toimitusten suorittamiseksi ja asiakassuhteen ylläpitämiseksi. Matkahuolto huolehtii henkilötietojen käsittelyn turvallisuudesta asianmukaisin teknisin ja organisatorisin toimenpitein.
Tarkemmat tiedot henkilötietojen käsittelystä ovat saatavilla Matkahuollon tietosuojaselosteessa.