Gå till innehållet
PrivateFöretagskunderServiceställen
ResenärerPaketVanliga frågorKundservice
Logga in

Nya utomhusautomater nära dig som fungerar med appen Paketit

Via de nya utomhusautomaterna kan du både skicka och hämta försändelser dygnet runt med användning av Matkahuoltos app Paketit. Appen Paketit är lätt att använda och hjälper dig behändigt från början till slut. Hämta appen Paketit från din appbutik.

Automaterna har placerats där det bor många människor, i anslutning till bostadsfastigheter eller i närheten ute på gården, så att det ska vara ännu lättare att sköta paketärenden nära hemmet.

GetItOnGooglePlay Badge Web color Swedishblack

Så här hämtar du paket från en utomhusautomat som fungerar med appen:

  1. Hämta Matkahuoltos app Paketit i förväg från din appbutik.

  2. Gå till den automat som angetts, öppna appen Paketit.

  3. Tryck på "Avaa lokero” (Öppna fack). Appen Paketit ber dig godkänna användning av Bluetooth, välj ”tillåt”.

  4. Därefter ber appen Paketit om tillstånd att dela exakt position, välj ”tillåt”.

  5. Appen öppnar fackets lucka och du får ett meddelande om att facket har öppnats ("Lokero avattu”).

  6. Kom ihåg att stänga fackets lucka ordentligt.

  7. Om facket inte öppnas trots att du befinner dig nära automaten, kontrollera i telefonens inställningar att Bluetooth-anslutning och delning av exakt position har tillåtits.

Kontrollera i telefonens inställningar att du har gett appen tillstånd att använda exakta positionsuppgifter och Bluetooth-anslutningen. Öppna appen på nytt efter att du har tillåtit dessa.

Om du inte kan hämta ditt paket med Paketit-appen, vänligen kontakta vår kundtjänst. Vi flyttar ditt paket till en annan upphämtningsplats. Telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–17). Samtalets pris är lna/msa.

Så här skickar du paket med en utomhusautomat som fungerar med appen:

  1. Hämta Matkahuoltos app Paketit.

  2. Köp paketet i appen.

  3. Välj efter köpet ”Varifrån skickar du" -> Hitta närmaste serviceställe.

  4. Reservera ett fack av lämplig storlek för ditt paket. Reserveringen av facket är giltig i 12 timmar. Om du vill välja ett fack lägre ner för din försändelse, gå till ”egna uppgifter” och ”automaternas tillgänglighet” i appen.

  5. Skriv aktiveringskoden (du hittar den i appen), mottagarens namn och telefonnummer samt avsändarens namn på paketet.

  6. Gå till den automat du valt, öppna appen Paketit och koppla på Bluetooth.

  7. Välj Egna Paket -> Skickade -> och ”Öppna fack” i uppgifterna om den aktuella försändelsen.

  8. Placera paketet i facket och stäng fackets lucka ordentligt.


Hitta en lösning i de vanligaste frågorna

Ankomsten av paketet informeras till det telefonnumret och e-post adressen som avsändaren meddelat. Om du har Matkahuoltos Paketit-app i bruk, får du även en avicering via appen. Om du inte fått ett ankomstmeddelande kan det finnas ett skrivfel i kontaktuppgifterna. I detta fall ber vi dig vara i kontakt direkt med paketets avsändare som kan korrigera informationen.

Var vänligt och granska skräppost-mappen. I vissa mobilmodeller kan det även finnas en skräppost-mapp i textemeddelanden.

Ifall paketet har hunnit returneas är det bra att komma överens om följden med avsändaren.

Det är troligt att ditt telefonnumer och/eller e-post adress saknas från försändelseuppgifterna. Genom dessa uppgifter kan vi känna igen att paketet tillhör dig. Försäkra dig om att du gett ditt telefonnumer och e-postadress genom mobilapplikationen. Ifall dina kontaktuppgifter finns och paketets uppgifter fortfarande inte syns lönar det sig att vara i kontakt med paketets avsändare, som kan lägga till saknande uppgifter i försändelseinformationen!

Som mottagare kan du byta serviceställe antingen före eller efter transporten. Servicestället kan inte bytas mitt under transporten.

När paketets uppgifter syns i Matkahuoltos app Paketit, innan paketet har anlänt till Matkahuolto för transport, kan du byta serviceställe en gång utan kostnad. Observera dock att det slutgiltiga servicestället ändå kan avvika från det serviceställe du valt om det valda servicestället är fullt. 

När du har fått ankomstavin har du möjlighet att köpa överföring av paketet i appen. Överföringen ger upphov till ett nytt försändelsenummer, med vilket vi transporterar paketet till det serviceställe du valt. Överföring till ett annat serviceställe kan köpas för paket som finns vid serviceställen med personlig service. I huvudstadsregionen kan överföring köpas även för paket i paketautomater. Då överför vi paketet i samarbete med Wolt.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Matkahuolto har två olika modeller av automater. Om du har fått en avhämtningskod, skriv in koden på automatens skärm så öppnar automaten dörren till rätt fack.

Om ditt paket har anlänt till en automat som fungerar med appen behöver du Matkahuoltos app Paketit för att hämta paketet. Du kan ladda ned appen i din appbutik! När du hämtar ett paket från en automat som fungerar med appen, öppna menyn Egna Paket (Omat Paketit) och aktivera Bluetooth på din telefon. Tillåt att appen använder Bluetooth och din exakta position. Du kan kontrollera detta i din telefons inställningar. Gå nära automaten och säkerställ att ingen annan kund använder automaten samtidigt. Läs mer om utomhusautomater.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Kontrollera att du har laddat ned Matkahuoltos app Paketit. Aktivera Bluetooth och ge appen tillåtelse att använda Bluetooth samt tillåt delning av exakt position med appen. Gå nära automaten och kontrollera att inga andra kunder är i närheten.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

I försändelseuppgifterna saknas sannolikt mobiltelefonnummer och/eller e-postadress, med hjälp av vilka vi kan identifiera att det är fråga om just ditt paket. Kontrollera i dina egna uppgifter i appen att du har uppgett både ditt mobiltelefonnummer och din e-postadress. Om du har uppgett båda dessa och paketets uppgifter fortfarande inte syns, lönar det sig att kontakta paketets avsändare, som kan lägga till de uppgifter som saknas för försändelsen.

Stäng Matkahuoltos Paketit-app och kontrollera telefonens inställningar. Du har väl tillåtit att appen använder Bluetooth-anslutningen i din telefon och delar din exakta position? Tillåt dessa och öppna appen på nytt.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–16). Samtalets pris är lna/msa.

Ojdå, ett misstag har skett under transporten och ditt paket har eventuellt levererats till ett annat fack. Kontakta omedelbart vår kundtjänst, så utreder vi situationen!

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–16). Samtalets pris är lna/msa.

Om paketautomaten inte fungerar ska du omedelbart kontakta vår kundtjänst. Vi kontrollerar om automaten fungerar och tillkallar vid behov servicepersonal för att reparera automaten.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–16). Samtalets pris är lna/msa.

Du öppnar luckan med Matkahuoltos Paketit-app när du har betalat försändelsen i förskott eller ska göra en kundreturnering. Reservera ett fack i förväg i försändelseuppgifterna samt säkerställ att Bluetooth och positionsuppgifter har aktiverats. Du måste också tillåta att appen använder Bluetooth-anslutningen och exakta positionsuppgifter. Du kan kontrollera detta i telefonens egna inställningar.

Matkahuolto appen Paketit är ett enkelt och säkert sätt att hantera dina paket. Vi förstår dock att det ibland inte är möjligt att ladda ner appen. Om ditt paket styrs till ett utomhusskåp som kräver appen för att hämta det, vänligen kontakta vår kundtjänst så omdirigerar vi det till en annan upphämtningsplats.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–16). Samtalets pris är lna/msa.

PrivateFöretagskunder

Resenärer

Sök tidtabellerKöp biljetterLadda ner appenUpptäck de populäraste rutternaPlanera med ReseguidenKamppiPriser och rabatterAnvisningar och villkor

Sociala medier