Selvitys: Suurin osa suomalaisista on saanut epätoivottuja joululahjoja – ja lähes kolmasosa jättää ne kaapin perukoille lojumaan
Suurin osa suomalaisista on saanut joskus epätoivottuja lahjoja, ja yleisin ei-toivottu lahja on epäsopiva vaate tai jalkine.
Tämä käy ilmi Matkahuollon tuoreesta kyselyselvityksestä, jonka yhtiö teetti joululahjasesongin alla. Selvityksen mukaan 67 % suomalaisista on saanut epätoivottuja joululahjoja. Lähes puolet (43 %) epätoivotuista lahjoista jää kokonaan käyttämättä, vaikka ne kannattaisi laittaa kiertoon mahdollisimman pian.
Epätoivottuja lahjoja ovat erityisesti vaatteet ja kengät sekä muu muoti. Jopa 36 % vastaajista kertoi saaneensa vaatteita, jotka olivat väärää kokoa tai joista ei muusta syystä pitänyt.
“Lahjojen hankkiminen ei aina ole helppoa, ja lähes kaikki meistä ovat joskus saaneet lahjoja, jotka eivät ihan osu nappiin. Selvityksemme mukaan kaikkein vaikeinta onkin onnistua vaatteiden ja kenkien kanssa”, sanoo Matkahuollon Pakettipalvelut-liiketoiminnan johtaja Kati Nevalainen.
Seuraavaksi yleisimpiä ei-toivottuja lahjoja ovat sisustus- ja kodintavarat, joita oli saanut 27 % vastaajista. Kirjat, elokuvat ja musiikki muodostivat 12 %, ja kauneudenhoito- sekä hygieniatuotteet 11 % vastauksista. Useat vastaajat mainitsivat syyksi esimerkiksi omaan tyyliin sopimattomuuden tai väärän koon.
Moni epätoivottu lahja jää kokonaan käyttämättä – markkinaa lahjoille olisi
Suurin osa vastaajista ei kehtaa tehdä epäsopiville lahjoille mitään, vaan ne jätetään kaapin pohjalle. Jopa 43 % vastaajista kertoi lahjojen jääneen kokonaan käyttämättä. Noin kolmasosa kertoi ottaneensa lahjan käyttöön siitäkin huolimatta, että se ei ollut toivottu, kun taas kolmannes vastasi lahjoittaneensa epätoivotut lahjansa eteenpäin.
Vain 17 % epätoivotun lahjan saaneista on myynyt lahjan eteenpäin. Aktiivisimpia myyjiä ovat 25–34-vuotiaat, joista 24 % kertoi myyneensä epätoivottuja lahjoja. Kyselyn mukaan naiset myyvät lahjoja eteenpäin todennäköisemmin kuin miehet.
Epätoivottujen lahjojen lahjoittaminen tai myyminen voisi vähentää joulun ajan kulutushävikkiä. Esimerkiksi netin kauppapaikoilla tavarat löytävät nopeasti uuden omistajan. Aktiivisuus netin second hand -kauppapaikoilla lisääntyykin merkittävästi jo välipäivinä, eli kysyntää lahjaksi saaduille tavaroille olisi. Myös Matkahuollon kautta lähetettävien pakettien määrissä näkyy pieni piikki vuoden alussa.
”Keskimäärin aktiivisuus kasvaa joulua edeltävältä ajalta tammikuun alkuun noin 20 %. Tämä on ollut toistuva trendi koko Tisen toiminnan ajan Suomessa”, kertoo second hand -kauppapaikka Tisen Suomen maajohtaja Laura Laakso.
Nettialustalla myyntiaikaan ja kuluttajien kiinnostukseen vaikuttavat useat tekijät, kuten tuotteen kunto, sesonkiluonne, sekä ajankohtainen trendikkyys. Myös oikeanlainen hinnoittelu, sekä inspiroivat ja totuudenmukaiset kuvat ovat tärkeitä.
”Erityisen tärkeää on huomioida markkinapaikan kohderyhmä, jotta tuote tavoittaa sille potentiaalisimmat ostajat. Tuotteen keskimääräinen myyntiaika riippuu sen kategoriasta. Esimerkiksi fitness-tuotteilla on suuri kysyntä, ja hyväkuntoiset fitness-kategorian tuotteet myyvät usein vain muutamissa päivissä”, Laura Laakso jatkaa.
Ei toivotut lahjat näytille valokuvanäyttelyyn
Suomalaiset kertoivat Matkahuollon kyselyssä saamistaan ei toivotuista –lahjoista ja Matkahuolto on koonnut näistä tarinoista valokuvanäyttelyn, joka on nähtävissä Helsingissä Kampin kaukoliikenneterminaalissa 20.12.2024-31.1.2025.
“Saimme suuren määrän tarinoita lahjoista, jotka eivät ole vastanneet lahjansaajan odotuksia. Valokuvanäyttely tarjoaa pilkahduksen suomalaisten lahjansaantikokemuksista ja muistuttaa, kuinka monin tavoin lahjat voivat herättää tunteita - hilpeydestä epäuskoon ja kiitollisuuteen”, kertoo Kati Nevalainen.
Kysely toteutettiin 20. - 25.11.2024 väestöä edustavana kyselytutkimuksena Bilendin kuluttajapaneelissa, n=1000.