Hyppää sisältöön
HenkilöilleYrityksillePalvelupisteet
MatkustajatPaketitUsein kysyttyäAsiakaspalvelu
Kirjaudu

Raahessa käynnistyi kutsupohjainen joukkoliikennepalvelu - uraauurtava järjestelmä mahdollistaa henkilökuljetusten uudistamisen

4.9.2024

Raahen kutsubussi ja kantakaupungin palveluliikenne yhdistyivät Raahe-kyydiksi 10.6.2024. Palvelua operoidaan Matkahuollon ja Vinkan järjestelmillä. Kahden kotimaisen toimijan luoma ekosysteemi on skaalattavissa erilaisten kuntien tarpeisiin ja mahdollistaa kutsuliikenteen saumattomana osana joukkoliikennettä.

Raahe-kyyti on kaikkien ikäryhmien ja matkustajien käytössä oleva kutsupohjainen joukkoliikennepalvelu, jonka reitit ja aikataulut määräytyvät asiakkaiden tilausten mukaisesti. Raahe-kyydin voi tilata arkisin kello 7–19 ja lauantaisin kello 9-15 osoitteesta osoitteeseen joko Matkahuollon Reitit ja Liput -sovelluksella tai tilauskeskuksesta. Palvelussa on käytössä kolme autoa.

Matkahuolto tuottaa kutsukyytijärjestelmän Raahen kaupungille yhdessä alihankkijansa suomalaisen Vinkan kanssa. Vinka toimittaa kyytien automaattisen reititys-, yhdistely- ja välitysjärjestelmän sisältäen sovellukset tilauskeskukselle ja kuljettajille. Vinkan alusta on integroitu Matkahuollon valtakunnalliseen Reitit ja Liput –sovellukseen, josta kyydit voi tilata reaaliaikaisesti. Reitit ja Liput –sovellus sisältää lisäksi lähes kaikki Suomen joukkoliikenteen aikataulut ja liput, joten sovelluksella voi tilata myös koko matkaketjun vaikkapa Oulusta Raaheen.

Matkahuollon ja Vinkan yhteistyö alkoi vuoden 2024 alussa. Vinkan järjestelmän vahvuutena on mahdollisuus säätää kyytien yhdistelytehokkuutta monipuolisesti sekä reitittää matkustajia joko pysäkiltä pysäkille tai osoitteesta osoitteeseen riippuen matkustajien tarpeista. Näin sama kutsukyyti palvelee tehokkaasti yhtä lailla vaikkapa harrastuksiin kulkevia nuoria kuin rollaattorin kanssa liikkuvia ikäihmisiä, joiden on vaikea liikkua pysäkille.

Lisäksi kutsuliikennettä tarjoava kunta saa nyt monipuoliset ja täsmälliset tiedot paitsi tilausten määrästä, myös siitä, miten hyvin suunnitellut reitit ja aikataulut ovat toteutuneet, mikä auttaa kuntaa suunnittelemaan ja kehittämään palvelua”, sanoo Matkahuollon kehityspäällikkö Johanna Taskinen.

Sujuvaa ja yhdenvertaista joukkoliikennettä asukkaille

Kutsukyyti mahdollistaa asukkaille sujuvat, yhdenvertaiset, esteettömät ja houkuttelevat joukkoliikennepalvelut myös pienissä kaupungeissa ja harvemmin asutuilla alueilla, joissa ei riitä matkustajia säännölliseen, tihein vuorovälein ajettavaan joukkoliikenteeseen. Raahe on esimerkki siitä, miten joukkoliikenne voidaan kutsuliikenteen avulla muuttaa toimivaksi vaihtoehdoksi useammalle asukkaalle.

"Nyt on tullut aika modernisoida Raahen joukkoliikenne. Kutsuliikenteen digitalisoinnilla pyrimme houkuttelemaan uusia käyttäjiä joukkoliikenteeseen. Tällä hetkellä näyttää lupaavalta, sillä elokuun matkamäärät olivat jo suuremmat kuin ennen uudistusta keväällä”, kertoo Raahen joukkoliikennesuunnittelija Anna-Kaisa Vimpari.

Kutsukyydillä tehokkuutta yhteiskunnan tarjoamiin henkilökuljetuksiin

Kutsuliikenne on kustannustehokkain tapa joukkoliikenteen järjestämiseen väkirikkaimpien kaupunkien ulkopuolella.

Matkahuolto on jo aiemmin toteuttanut kutsukyytiratkaisut Pietarsaareen, Porvooseen ja Riihimäelle, ja nekin toimivat nykyään Vinkan alustalla. Riihimäellä kutsuliikenteenä toteutetun R-kyydin ansiosta joukkoliikenne palvelee entistä suurempaa osaa kuntalaisista entistä laajemmalla alueella aamusta iltaan ilman, että joukkoliikenteen järjestämisen kustannukset merkittävästi kasvoivat. Kutsukyydillä korvattiin aikataulutettua liikennettä hiljaisempina aikoina iltaisin ja viikonloppuisin.

R-kyydillä on nykyään iso merkitys kaupungin joukkoliikenteessä. Matkustajamäärät ovat kasvaneet. Asiakastutkimuksessa selvisi, että R-kyydillä matkustavat myös monet sote-taksien käyttäjät, koska taksien saanti on välillä vaikeaa. Kyydin tilaaminen Reitit ja Liput –sovelluksesta onnistuu myös näkövammaiselta henkilöltä”, kertoo Riihimäen kaupungin liikennetekniikan asiantuntija Kimmo Männistö.

Kutsuliikenteen hyödyntäminen henkilökuljetuksissa tuottaa julkiselle sektorille kustannussäästöjä. Samat kutsuliikenneautot voivat kuljettaa erilaisia asiakkaita liikuntarajoitteista riippumatta. Näin ollen merkittävä osa hyvinvointialueiden ja Kelan kuljetuksista voisi siirtyä käyttämään kaikille avointa esteetöntä kutsuliikennettä.

Avoimen kutsuliikenteen osuus yhteiskunnan tukemista kutsupohjaisista kuljetuspalveluista on tällä hetkellä vain 5 %. Erityisesti harvaan asutuilla seuduilla, joissa ei ole juurikaan aikataulutettua joukkoliikennettä, kuljetuspalveluja tarjotaan käytännössä pelkästään erityisryhmille taksiliikenteen muodossa. Jos näillä alueilla tarjottaisiin kaikille avointa kutsuliikennepalvelua, samoilla resursseilla voitaisiin palvella merkittävästi laajempaa asukasjoukkoa. Tarvittava teknologia on jo olemassa – tarvitaan vain lakimuutoksia ja rahoituksen kohdentamista, jotta kutsuliikenteen ja joukkoliikenteen roolia henkilökuljetuksissa voidaan kasvattaa.

Ajankohtaista

11.9.2024
Tutkimus: Kotimaisen kaupan joulusesonki ei näytäkään niin synkältä – yli puolella joulubudjetti ennallaan
10.9.2024
Korotamme valtakunnallisten sarjalippujen hintoja 1.10.2024
4.9.2024
Raahessa käynnistyi kutsupohjainen joukkoliikennepalvelu - uraauurtava järjestelmä mahdollistaa henkilökuljetusten uudistamisen
Kaikki uutiset

Blogi

27.11.2023
Klaus harrastaa käsitöitä ja pohtii jo lahjaideoita: nyt tilataan tarvikkeet, pian lähetetään joululahjoja
26.9.2023Paketit
Verkkokaupan asiakaskokemus on muutakin kuin toimivat nettisivut – varmista ainakin nämä 5 asiaa
HenkilöilleYrityksille

Matkustajat

BussiaikataulutBussiliput ja matkakortitLataa Reitit ja Liput -sovellusReittiopasHinnat ja alennuksetOhjeet ja ehdot matkustajille

Sosiaalinen media