Matkahuoltos årsrapport 2024 har publicerats – inkluderar resultaten från utsläppsberäkningen
Matkahuoltos årsrapport 2024 har publicerats. Rapporten består av tre delar: årsöversikten, styrelsens verksamhetsberättelse och bokslutet samt hållbarhetsinformationen.
I årsöversikten ingår verkställande direktörens sammanfattning av år 2024, årets höjdpunkter och nyckeltal. Dessutom presenteras utvecklingen av affärsverksamheterna och hela företaget genom strategins nyckelteman samt framstegen inom vårt varumärkes-, personal- och ansvarstagandearbete under perioden 1.1–31.12.2024.
Hållbarhetsinformationen ersätter nu rapporteringen enligt GRI-standarder och följer strukturen och de allmänna principerna för de europeiska hållbarhetsrapporteringsstandarderna. Rapporteringen uppfyller ännu inte alla krav för hållbarhetsrapportering, men utvecklingsarbetet utgör grunden för framtida lagstadgad hållbarhetsrapportering.
Under 2024 fortsatte vi genomförandet av vår strategi enligt plan i en utmanande verksamhetsmiljö där konkurrensen hårdnade. Vi nådde betydande framgångar inom var och en av strategins fyra nyckelteman, vilket vägleder oss mot strategins mål.
Vår årliga utsläppsberäkning är klar – utsläppen per paket minskade med cirka 10 %
Även Matkahuoltos utsläppsberäkning för hela företaget och för inrikes pakettransporter för år 2024 har färdigställts. Våra totala utsläpp var 9 700 tCO2e år 2024. Utsläppen minskade med 6 % jämfört med 2023.
Växthusgasutsläppen från vår egen verksamhet, det vill säga scope 1 och scope 2, minskade med 45 % från 2023. Andelen från vår egen verksamhet av de totala utsläppen är cirka 5 %, och dessa utsläpp omfattar företagets egna fordon och inköpt energi. Minskningen av utsläppen är en följd av minskad bränsleförbrukning och en ökad andel utsläppsfri energi i den totala energiförbrukningen.
Värdekedjan, det vill säga scope 3, står för cirka 95 % av våra totala utsläpp. Av dessa värdekedjeutsläpp härrör 60 % från pakettransporter och 27 % från inköpta varor och tjänster. Jämfört med föregående år, 2023, har våra utsläpp per paket minskat med cirka 10 %.
Under 2024 övergick vi till att använda mer förnybar diesel i våra stomtransporter. Andelen förnybara och elektriska drivkrafter i transporterna var 41 % år 2024.