Matkahuolto är branschens mest ansvarsfulla paket- och logistikvarumärke i konsumenternas ögon
De finländska konsumenterna ser Matkahuolto som det mest ansvarsfulla paket- och logistikvarumärket i undersökningen Sustainable Brand Index 2024. Undersökningen grundar sig på konsumenternas åsikter om och bedömning av varumärkenas ansvarsfullhet.
“Vi har utfört ett målmedvetet ansvarsarbete och förbundit oss till målsättningar och åtgärder som stävjar klimatförändringen. Vi värdesätter verkligen responsen från konsumenterna och vill uttrycka ett varmt tack för den. Erkännandet uppmuntrar oss att fortsätta att arbeta för en mer hållbar värld och också kommunicera om våra gärningar”, kommenterar Matkahuoltos direktör för ansvarsfullhet Jaana Korkiakoski det fina resultatet.
Klimatfärdplanen styr vårt målmedvetna ansvarsarbete
Vi har ställt upp ambitiösa, vetenskapsbaserade klimatmål som är i linje med Parisavtalet. I enlighet med våra mål har vi förbundit oss till att halvera utsläppen i hela vår verksamhet och vara ett klimatneutralt företag före 2030.
Som stöd för vårt ansvarsarbete har vi utarbetat en klimatfärdplan, med vars hjälp vi konsekvent går framåt mot våra mål. I enlighet med de steg vi har definierat i klimatfärdplanen har vi under det innevarande och föregående året bland annat lyckats erbjuda våra anställda inom produktionen hållbara och miljöstandardiserade arbetskläder, fått SBT-initiativets godkännande för våra klimatmål samt övergått till att köra 86 procent av kilometrarna inom våra inhemska stamtransporter med förnybara bränslen.
”Som sagt är detta ännu inte allt. Vårt arbete för att minska trafikutsläppen i Finland fortsätter”, summerar Korkiakoski.
Läs mer om våra mål beträffande ansvarsfullhet och bekanta dig med vår klimatfärdplan.
Bakgrund till undersökningen Sustainable Brand Index
Europas största varumärkesundersökning med fokus på ansvarsfullhet, Sustainable Brand Index, utreder hur ansvarsfulla olika varumärken är i konsumenternas ögon och varför. Metoderna som används i undersökningen grundar sig på mikro- och makrotrender, konsumentbeteende och varumärkesanalys. Varumärken utses att delta i undersökningen på basis av aktivitet på den inhemska marknaden, omsättning och marknadsandel samt hur känt varumärket är. Nästan 1 600 varumärken, 36 branscher och 80 000 konsumenter i åtta olika länder har granskats i undersökningen.
Undersökningen Sustainable Brand Index grundar sig på FN:s mål för hållbar utveckling och beaktar social och miljörelaterad ansvarsfullhet. I Finland har undersökningen sedan 2013 genomförts av det svenska företaget SB Insight AB. Du hittar mer information om Finlands resultat i undersökningen Sustainable Brand Index här.