Gå till innehållet
PrivateFöretagskunderServiceställen
ResenärerPaketVanliga frågorKundservice
Logga in

Nya utomhusautomater nära dig som fungerar med appen Paketit

Via de nya utomhusautomaterna kan du både skicka och hämta försändelser dygnet runt med användning av Matkahuoltos app Paketit. Appen Paketit är lätt att använda och hjälper dig behändigt från början till slut. Hämta appen Paketit från din appbutik.

Automaterna har placerats där det bor många människor, i anslutning till bostadsfastigheter eller i närheten ute på gården, så att det ska vara ännu lättare att sköta paketärenden nära hemmet.

GetItOnGooglePlay Badge Web color Swedishblack

Så här hämtar du paket från en utomhusautomat som fungerar med appen:

  1. Hämta Matkahuoltos app Paketit.

  2. Gå till den automat som angetts, öppna appen Paketit och koppla på Bluetooth.

  3. Tryck på ”Öppna fack”. Appen Paketit ber dig godkänna användning av Bluetooth och att dela din exakta plats, välj ”tillåt”.

  4. Appen öppnar fackets lucka och du får ett meddelande om att facket har öppnats.

  5. Kom ihåg att stänga fackets lucka ordentligt.

Om du inte kan hämta ditt paket med Paketit-appen, vänligen kontakta vår kundtjänst. Vi flyttar ditt paket till en annan upphämtningsplats. Telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–17). Samtalets pris är lna/msa.

Så här skickar du paket med en utomhusautomat som fungerar med appen:

  1. Hämta Matkahuoltos app Paketit.

  2. Köp paketet i appen.

  3. Välj efter köpet ”Varifrån skickar du" -> Hitta närmaste serviceställe.

  4. Reservera ett fack av lämplig storlek för ditt paket. Reserveringen av facket är giltig i 12 timmar. Om du vill välja ett fack lägre ner för din försändelse, gå till ”egna uppgifter” och ”automaternas tillgänglighet” i appen.

  5. Skriv aktiveringskoden (du hittar den i appen), mottagarens namn och telefonnummer samt avsändarens namn på paketet.

  6. Gå till den automat du valt, öppna appen Paketit och koppla på Bluetooth.

  7. Välj Egna Paket -> Skickade -> och ”Öppna fack” i uppgifterna om den aktuella försändelsen.

  8. Placera paketet i facket och stäng fackets lucka ordentligt.


Hitta en lösning i de vanligaste frågorna

När ett paket har anlänt skickas ett meddelande till det mobiltelefonnummer och den e-postadress som avsändaren har uppgett. Om du använder Matkahuoltos app Paketit får du också avin i appen. Om du inte har fått någon ankomstavi kan det hända att det t.ex. finns ett skrivfel i dina kontaktuppgifter. Då ska du alltid kontakta paketets avsändare direkt, så att hen kan korrigera felet. Om ett paket har hunnit returneras, är det också i sådana fall bra att kontakta avsändaren och komma överens om fortsatta åtgärder.

I försändelseuppgifterna saknas sannolikt mobiltelefonnummer och/eller e-postadress, med hjälp av vilka vi kan identifiera att det är fråga om just ditt paket. Kontrollera i dina egna uppgifter i appen att du har uppgett både ditt mobiltelefonnummer och din e-postadress. Om du har uppgett båda dessa och paketets uppgifter fortfarande inte syns, lönar det sig att kontakta paketets avsändare, som kan lägga till de uppgifter som saknas för försändelsen.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Som mottagare kan du byta serviceställe antingen före eller efter transporten. Servicestället kan inte bytas mitt under transporten.

När paketets uppgifter syns i Matkahuoltos app Paketit, innan paketet har anlänt till Matkahuolto för transport, kan du byta serviceställe en gång utan kostnad. Observera dock att det slutgiltiga servicestället ändå kan avvika från det serviceställe du valt om det valda servicestället är fullt. 

När du har fått ankomstavin har du möjlighet att köpa överföring av paketet i appen. Överföringen ger upphov till ett nytt försändelsenummer, med vilket vi transporterar paketet till det serviceställe du valt. Överföring till ett annat serviceställe kan köpas för paket som finns vid serviceställen med personlig service. I huvudstadsregionen kan överföring köpas även för paket i paketautomater. Då överför vi paketet i samarbete med Wolt.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Matkahuolto har två olika modeller av automater. Om du har fått en avhämtningskod, skriv in koden på automatens skärm så öppnar automaten dörren till rätt fack.

Om ditt paket har anlänt till en automat som fungerar med appen behöver du Matkahuoltos app Paketit för att hämta paketet. Du kan ladda ned appen i din appbutik! När du hämtar ett paket från en automat som fungerar med appen, öppna menyn Egna Paket (Omat Paketit) och aktivera Bluetooth på din telefon. Tillåt att appen använder Bluetooth och din exakta position. Du kan kontrollera detta i din telefons inställningar. Gå nära automaten och säkerställ att ingen annan kund använder automaten samtidigt. Läs mer om utomhusautomater.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Kontrollera att du har laddat ned Matkahuoltos app Paketit. Aktivera Bluetooth och ge appen tillåtelse att använda Bluetooth samt tillåt delning av exakt position med appen. Gå nära automaten och kontrollera att inga andra kunder är i närheten.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Lähetystiedoista puuttuu todennäköisesti matkapuhelinnumero ja/tai sähköpostiosoite, joiden avulla tunnistamme, että kyseessä on juuri sinun pakettisi.

Varmista mobiilisovelluksen omista tiedoista, että olet antanut sekä matkapuhelinnumerosi että sähköpostiosoitteesi. Mikäli olet antanut molemmat tiedot eikä paketin tietoja vieläkään näy, kannattaa olla yhteydessä paketin lähettäjään, joka voi lisätä puuttuvat tiedot lähetykselle!

Sulje Matkahuollon Paketit sovellus ja tarkista puhelimesi omat asetukset. Olethan sallinut Matkahuollon sovelluksen käyttää puhelimesi Bluetoothia ja tarkkaa sijaintitiedon jakamista? Salli tiedot ja avaa sovellus uudelleen.

Tarvitsetko apua? Autamme mielellämme Chat-asiakaspalvelussa Matkahuolto Paketit -sovelluksessa (ma-pe 8–20, la 10–16) tai pakettipalveluiden puhelintuessa p. 020 33 6161 (ma-pe 8–16). Puhelun hinta on pvm/mpm.

Voi ei, kuljetuksen aikana on sattunut virhe ja pakettisi on toimitettu mahdollisesti toiseen lokeroon. Otathan viipymättä yhteyttä asiakaspalveluumme, niin lähdemme selvittämään tilannetta!

Tarvitsetko apua? Autamme mielellämme Chat-asiakaspalvelussa Matkahuolto Paketit -sovelluksessa (ma-pe 8–20, la 10–16) tai pakettipalveluiden puhelintuessa p. 020 33 6161 (ma-pe 8–16). Puhelun hinta on pvm/mpm.

Mikäli pakettiautomaatti ei toimi, otathan viipymättä yhteyttä asiakaspalveluumme. Tarkistamme automaatin toimivuuden, sekä kutsumme tarvittaessa huoltohenkilökuntaa korjaamaan automaatin.

Tarvitsetko apua? Autamme mielellämme Chat-asiakaspalvelussa Matkahuolto Paketit -sovelluksessa (ma-pe 8–20, la 10–16) tai pakettipalveluiden puhelintuessa p. 020 33 6161 (ma-pe 8–16). Puhelun hinta on pvm/mpm.

Saat avattua luukun Matkahuollon Paketit-sovelluksella, kun olet maksanut lähetyksen ennakkoon tai olet tekemässä asiakaspalautusta. Varaa lokero etukäteen lähetyksesi tiedoista sekä varmista, että Bluetooth ja sijaintitiedot on päällä. Sinun täytyy myös sallia sovellukselle lupa käyttää Bluetooth yhteyttä sekä tarkkaa sijaintitietoa. Voit tarkistaa sen puhelimesi omista asetuksista.

PrivateFöretagskunder

Resenärer

BusstidtabellerBussbiljetter och resekortetResor och Biljetter appenReseguidenPriser och rabatterAnvisningar och villkor för passagerare

Sociala medier