Spåra ditt paket
Välj den fråga nedan som bäst motsvarar ditt problem. Om svaret inte hjälper dig, hänvisar vi dig vidare till vår kundtjänst.
Vanliga frågor om paketets resa
Största delen av paketen är framme dagen efter avsändningen, men ibland kan leveransen ta lite längre.
Det är vanligt att paketets spårning tillfälligt stannar, till exempel om paketet väntar på transport.
Alla våra paket är framme högst tre dagar efter att vi mottagit paketet för transport. Vi meddelar mottagaren per SMS, e-post eller via Matkahuoltos Paketit-app då paketet är färdigt för att plockas upp.
Vänta alltså tålamodigt på att paketet ska anlända.
Detta betyder att paketet fortfarande är hos avsändaren eller på väg från avsändaren till Matkahuolto. Däremellan kan paketet hanteras av flera olika transportpartner, i synnerhet om det är fråga om ett paket som skickas till Finland från utlandet. Inrikes paket anländer i regel till oss för behandling senast inom ett par dagar. När det gäller utrikes paket kan det ta en dryg vecka.
Vänta alltså tålmodigt på att paketet ska anlända. Om spårningen inte uppdateras trots att du väntat, vänligen kontakta paketets avsändare.
Det upskattade leveransdatumet är endast en uppskattnig, som kan ändras under resans gång. Paketet kan vänta på nästa transport eller kan det uppkomma oförväntade dröjningar t.ex. på grund av dåligt väder. Ingen fara, oavsett uppskattningen levereras alla våra paket högst tre dagar efter att vi mottagit paketet för transport.
Vi meddelar mottagaren per SMS, e-post eller via Matkahuoltos Paketit-app då paketet är redo för att plockas up.
Vänta allstå tålamodigt på paketets ankomst.
Det är inte möjligt att hämta ett paket mitt under transporten. Vänligen vänta tålmodigt på ankomstavin, så att du vet när ditt paket är klart att avhämtas. Vi meddelar dig genast när du kan hämta ditt paket.
Välj vad du vill göra med det returnerande paketet i Matkahuoltos Paketit-app eller via länken du fått per SMS. Om du vill få tillbaka paketet till dig själv, ska du betala returneringskostnaderna i förväg och välja vilket avhämtningsställe du vill hämta paketet från.
Du kan försäkra dig om att betalningslänken är äkta genom att skriva in försändelsekoden på vår webbplats eller i Paketit-appen i spårningsfältet.
Om du av någon orska inte vill ha tillbaka paketet kan du ge oss tillstånd att återvinna det. Detta är kostnadsfritt.
Returens betalningslänk är i kraft i 7 dygn. Ifall vi inte fårr ett beslut inom den tiden skickas paketet till återvinning.
Paketets resa har tillfälligt behövt stoppas för att granska eller fixa förpackningen. I försändelseinformationen, t.ex. adressen, kan det också ha varit någonting oklart som har krävt korrigering. Då paketet fortsätter sin resa, uppdateras spårningen.
Ifall paketets resa inte kan fortsätta kommer Matkahuolto att kontakta avsändaren för ytterligare förtydligande.
Vänta tålamodigt på paketets ankomst. Vi meddelar mottagaren per SMS, e-post eller via Matkahuolto Paketit-appen då paketet kan hämtas.
Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via Chat-kundtjänsten i Matkahuolto Paketit-appen (mån-fre 8-20, lör 10-16).
Hantera alla dina paket i samma app!