Gå till innehållet
PrivateFöretagskunderServiceställen
ResenärerPaketVanliga frågorKundservice
Logga in

Spåra ditt paket

Vanliga frågor om paketets resa

Största delen av paketen är framme dagen efter avsändningen, men ibland kan det också ta lite längre. Alla våra paket är framme högst tre vardagar efter att de har skickats. Vi underrättar mottagaren per SMS eller e-post genast när paketet kan avhämtas.

Vänta alltså tålmodigt på att paketet ska anlända. Om spårningen inte har uppdaterats på över ett dygn, kontakta vår kundtjänst.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–17). Samtalets pris är lna/msa.

Detta betyder att paketet fortfarande är hos avsändaren eller på väg från avsändaren till Matkahuolto. Däremellan kan paketet hanteras av flera olika transportpartner, i synnerhet om det är fråga om ett paket som skickas till Finland från utlandet. Inrikes paket anländer i regel till oss för behandling senast inom ett par dagar. När det gäller utrikes paket kan det ta en dryg vecka.

Vänta alltså tålmodigt på att paketet ska anlända. Om spårningen inte uppdateras trots att du väntat, vänligen kontakta paketets avsändare.

Det är möjligt att det uppskattade leveransdatumet ändras under resans gång om det uppstår överraskande fördröjningar längs vägen, t.ex. på grund av dåligt väder. Största delen av paketen är framme dagen efter avsändningen, men ibland kan det också ta längre. Alla paket är framme högst tre vardagar efter att vi har tagit emot paketet för transport. Vi informerar dig genast med en ankomstavi när ditt paket kan avhämtas!

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–17). Samtalets pris är lna/msa.

Det är inte möjligt att hämta ett paket mitt under transporten. Vänligen vänta tålmodigt på ankomstavin, så att du vet när ditt paket är klart att avhämtas. Vi meddelar dig genast när du kan hämta ditt paket.

Välj vad du vill göra med paketet som ska returneras i Matkahuoltos app Paketit eller via länken du fått i ett SMS. Om du vill få tillbaka paketet ska du betala returneringskostnaderna i förväg och välja från vilket avhämtningsställe du vill hämta paketet. Du kan enkelt kontrollera att betalningslänken är äkta genom att skriva in försändelsekoden i spårningen av paket antingen på vår webbplats eller i appen Paketit.

Om du av någon orsak inte vill ha tillbaka paketet kan du ge oss tillstånd att återvinna det. Det kostar ingenting.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–17). Samtalets pris är lna/msa.

Hantera alla dina paket i samma app!

I Paketappen hittar du också användbara tilläggstjänster utöver sändning, mottagning och spårning av paket.
Hämta appen
PrivateFöretagskunder

Resenärer

BusstidtabellerBussbiljetter och resekortetResor och Biljetter appenReseguidenPriser och rabatterAnvisningar och villkor för passagerare

Sociala medier