Gå till innehållet
PrivateFöretagskunderServiceställen
ResenärerPaketVanliga frågorKundservice
Logga in

Hur tar jag emot paket?

Vanliga frågor om paketets ankomst till servicestället

När ett paket har anlänt skickas ett meddelande till det mobiltelefonnummer och den e-postadress som avsändaren har uppgett. Om du använder Matkahuoltos app Paketit får du också avin i appen. Om du inte har fått någon ankomstavi kan det hända att det t.ex. finns ett skrivfel i dina kontaktuppgifter. Då ska du alltid kontakta paketets avsändare direkt, så att hen kan korrigera felet. Om ett paket har hunnit returneras, är det också i sådana fall bra att kontakta avsändaren och komma överens om fortsatta åtgärder.

Tarkistathan saapumisilmoituksesta paketin noutopaikan, automaatti mainitaan ilmoituksessa erikseen.

Mikäli saapumisilmoituksessa ei lue pakettiautomaattia, paketti on noudettavissa palvelevalta pakettipisteeltä. Pakettipiste voi sijaita kassalla tai inffopisteellä, henkilökunta luovuttaa pakettisi.

När ett paket har anlänt skickas ett meddelande till det mobiltelefonnummer och den e-postadress som avsändaren har uppgett. Om du använder Matkahuoltos app Paketit får du också avin i appen. Om du inte har fått någon ankomstavi kan det hända att det t.ex. finns ett skrivfel i dina kontaktuppgifter. Då ska du alltid kontakta paketets avsändare direkt, så att hen kan korrigera felet. Om ett paket har hunnit returneras, är det också i sådana fall bra att kontakta avsändaren och komma överens om fortsatta åtgärder.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–17). Samtalets pris är lna/msa.

I försändelseuppgifterna saknas sannolikt mobiltelefonnummer och/eller e-postadress, med hjälp av vilka vi kan identifiera att det är fråga om just ditt paket. Kontrollera i dina egna uppgifter i appen att du har uppgett både ditt mobiltelefonnummer och din e-postadress. Om du har uppgett båda dessa och paketets uppgifter fortfarande inte syns, lönar det sig att kontakta paketets avsändare, som kan lägga till de uppgifter som saknas för försändelsen.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Paketet har lämnat terminalen och är på väg till servicestället. Föraren transporterar paket till flera avhämtningsställen och kör inte nödvändigtvis först till avhämtningsstället för din försändelse. Därför kan det hända att informationen om att paketet kan avhämtas inte uppdateras så snabbt i spårningen. Dit paket borde dock kunna avhämtas ännu under samma dag.

Vänta alltså tålmodigt på att paketet ska anlända. Ankomstavin meddelar genast när ditt paket kan avhämtas. Om spårningen inte har uppdaterats på över ett dygn, kontakta vår kundtjänst.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–17). Samtalets pris är lna/msa.

Paket transporteras till det serviceställe som avsändaren har angett eller du har valt. Ibland avviker dock det slutliga servicestället från det du har valt. Orsaken kan t.ex. vara att det ursprungliga servicestället plötsligt har blivit fullt, paketets storlek eller den tjänst som avsändaren har använt. Då transporterar vi alltid paketet till det närmaste möjliga servicestället där det finns utrymme, så att du får ditt paket snabbt. Vi strävar efter att informera om orsaken till att serviceställestället har ändrats även på ankomstavin.

I en del av fjärr- och webbutikerna kan du själv välja önskat serviceställeställe när du gör beställningen. Om detta inte är möjligt eller du inte gör detta val, transporteras försändelsen till närmaste möjliga serviceställeställe baserat på din adress. Du kan överföra paketet till ett annat uthämtningsställe efter att du loggat in på Matkahuoltos hemsida.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–17). Samtalets pris är lna/msa.

Som mottagare kan du byta serviceställe antingen före eller efter transporten. Servicestället kan inte bytas mitt under transporten.

När paketets uppgifter syns i Matkahuoltos app Paketit, innan paketet har anlänt till Matkahuolto för transport, kan du byta serviceställe en gång utan kostnad. Observera dock att det slutgiltiga servicestället ändå kan avvika från det serviceställe du valt om det valda servicestället är fullt. 

När du har fått ankomstavin har du möjlighet att köpa överföring av paketet i appen. Överföringen ger upphov till ett nytt försändelsenummer, med vilket vi transporterar paketet till det serviceställe du valt. Överföring till ett annat serviceställe kan köpas för paket som finns vid serviceställen med personlig service. I huvudstadsregionen kan överföring köpas även för paket i paketautomater. Då överför vi paketet i samarbete med Wolt.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Våra automater har bara en skärm där du ska ange fackets kod. Du behöver alltså inte veta i vilket fack ditt paket finns. När du har angett koden öppnas dörren till rätt fack och du kan hämta ditt paket.

Du kan köpa mer förvaringstid eller hemleverans av ditt paket i Matkahuoltos app Paketit när du öppnar försändelsens uppgifter. Det är enkelt att betala med det betalningssätt du valt, till exempel MobilePay. Du kan också vidarebefordra avhämtningskoden till en annan person. Ingen fullmakt behövs.

Om paketet finns i en paketautomat är det inte möjligt att förlänga förvaringstiden.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Paketet returneras till avsändaren. Om inte heller avsändaren tar emot paketet skickas det via Matkahuolto till förstöring eller offentlig auktion.

Om det är fråga om en produkt som beställts från ett företag eller en webbutik ska du anmäla skadan direkt till avsändaren och inkludera bilder. I Finland ger konsumentskyddslagen trygghet för mottagare av paket och du kan komma överens om ersättning (återbetalning av pengar, ny produkt e.d.) direkt med företaget som skickat paketet. Det är alltid företaget som skickat paketet som ansöker om ersättning från Matkahuolto.

Om det är fråga om ett köp mellan två konsumenter, rekommenderar vi att avsändaren av produkten fyller i ansökan om skadeersättning. Underrätta alltså också paketets avsändare om skadan i sådana fall.

I fråga om ersättningar är Matkahuolto bundet av den maximala ersättning på 20 €/kg som fastställs i lagen om vägbefordringsavtal.

Om second hand-produkter som köpts via en plattform för köp mellan konsumenter skadas eller försvinner, anmäl skadan till aktören som upprätthåller plattformen för att få fortsatta anvisningar.

Vanliga frågor om paketets ankomst till paketautomaten 

När ett paket har anlänt skickas ett meddelande till det mobiltelefonnummer och den e-postadress som avsändaren har uppgett. Om du använder Matkahuoltos app Paketit får du också avin i appen. Om du inte har fått någon ankomstavi kan det hända att det t.ex. finns ett skrivfel i dina kontaktuppgifter. Då ska du alltid kontakta paketets avsändare direkt, så att hen kan korrigera felet. Om ett paket har hunnit returneras, är det också i sådana fall bra att kontakta avsändaren och komma överens om fortsatta åtgärder.

Tarkistathan saapumisilmoituksesta paketin noutopaikan, automaatti mainitaan ilmoituksessa erikseen.

Mikäli saapumisilmoituksessa ei lue pakettiautomaattia, paketti on noudettavissa palvelevalta pakettipisteeltä. Pakettipiste voi sijaita kassalla tai inffopisteellä, henkilökunta luovuttaa pakettisi.

I försändelseuppgifterna saknas sannolikt mobiltelefonnummer och/eller e-postadress, med hjälp av vilka vi kan identifiera att det är fråga om just ditt paket. Kontrollera i dina egna uppgifter i appen att du har uppgett både ditt mobiltelefonnummer och din e-postadress. Om du har uppgett båda dessa och paketets uppgifter fortfarande inte syns, lönar det sig att kontakta paketets avsändare, som kan lägga till de uppgifter som saknas för försändelsen.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Som mottagare kan du byta serviceställe antingen före eller efter transporten. Servicestället kan inte bytas mitt under transporten.

När paketets uppgifter syns i Matkahuoltos app Paketit, innan paketet har anlänt till Matkahuolto för transport, kan du byta serviceställe en gång utan kostnad. Observera dock att det slutgiltiga servicestället ändå kan avvika från det serviceställe du valt om det valda servicestället är fullt. 

När du har fått ankomstavin har du möjlighet att köpa överföring av paketet i appen. Överföringen ger upphov till ett nytt försändelsenummer, med vilket vi transporterar paketet till det serviceställe du valt. Överföring till ett annat serviceställe kan köpas för paket som finns vid serviceställen med personlig service. I huvudstadsregionen kan överföring köpas även för paket i paketautomater. Då överför vi paketet i samarbete med Wolt.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Matkahuolto har två olika modeller av automater. Om du har fått en avhämtningskod, skriv in koden på automatens skärm så öppnar automaten dörren till rätt fack.

Om ditt paket har anlänt till en automat som fungerar med appen behöver du Matkahuoltos app Paketit för att hämta paketet. Du kan ladda ned appen i din appbutik! När du hämtar ett paket från en automat som fungerar med appen, öppna menyn Egna Paket (Omat Paketit) och aktivera Bluetooth på din telefon. Tillåt att appen använder Bluetooth och din exakta position. Du kan kontrollera detta i din telefons inställningar. Gå nära automaten och säkerställ att ingen annan kund använder automaten samtidigt. Läs mer om utomhusautomater.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Tarkistathan ensimmäisenä saapumisilmoituksesta paketin noutopaikan, onhan paketti varmasti noudettavissa automaatista. Mikäli automaattia ei ole mainittu, pakettisi on noudettavissa palvelevalta pakettipisteeltä eli kassalta tai infopisteeltä, henkilökunta luovuttaa pakettisi.

Olethan varmasti oikealla Matkahuollon automaatilla. Automaattimme tunnistat aina Matkahuollon logosta. Palvelupistehakumme auttaa löytämään oikean noutopaikan! Noutokoodi syötetään pakettiautomaatin näytölle, joka avaa automaatin oikean lokeron.

Tarvitsetko apua? Autamme mielellämme Chat-asiakaspalvelussa Matkahuolto Paketit -sovelluksessa (ma-pe 8–20, la 10–16) tai pakettipalveluiden puhelintuessa p. 020 33 6161 (ma-pe 8–16). Puhelun hinta on pvm/mpm.

Kontrollera att du är vid rätt Matkahuolto-automat. Du känner igen våra automater på Matkahuoltos logo. En fördröjning i fackets öppningsmekanism kan förekomma, men om facket inte öppnas ska du kontakta vår kundtjänst.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–17). Samtalets pris är lna/msa.

Kontrollera att du har laddat ned Matkahuoltos app Paketit. Aktivera Bluetooth och ge appen tillåtelse att använda Bluetooth samt tillåt delning av exakt position med appen. Gå nära automaten och kontrollera att inga andra kunder är i närheten.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–17). Samtalets pris är lna/msa.

Du kan ge avhämtningskoden till exempel till din partner, vän eller mamma, som kan hämta ditt paket med koden. Ingen fullmakt behövs. Om ditt paket finns i en utomhusautomat som fungerar med appen, kan det endast hämtas med användning av mottagarens mobiltelefon.

Du kan köpa mer förvaringstid eller hemleverans av ditt paket i Matkahuoltos app Paketit när du öppnar försändelsens uppgifter. Det är enkelt att betala med det betalningssätt du valt, till exempel MobilePay. Du kan också vidarebefordra avhämtningskoden till en annan person. Ingen fullmakt behövs.

Om paketet finns i en paketautomat är det inte möjligt att förlänga förvaringstiden.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Om det är fråga om en produkt som beställts från ett företag eller en webbutik ska du anmäla skadan direkt till avsändaren och inkludera bilder. I Finland ger konsumentskyddslagen trygghet för mottagare av paket och du kan komma överens om ersättning (återbetalning av pengar, ny produkt e.d.) direkt med företaget som skickat paketet. Det är alltid företaget som skickat paketet som ansöker om ersättning från Matkahuolto.

Om det är fråga om ett köp mellan två konsumenter, rekommenderar vi att avsändaren av produkten fyller i ansökan om skadeersättning. Underrätta alltså också paketets avsändare om skadan i sådana fall.

I fråga om ersättningar är Matkahuolto bundet av den maximala ersättning på 20 €/kg som fastställs i lagen om vägbefordringsavtal.

Om second hand-produkter som köpts via en plattform för köp mellan konsumenter skadas eller försvinner, anmäl skadan till aktören som upprätthåller plattformen för att få fortsatta anvisningar.

Paketet returneras till avsändaren. Om inte heller avsändaren tar emot paketet skickas det via Matkahuolto till förstöring eller offentlig auktion.

Vanliga frågor om hemleverans 

Vi tillhandahåller två olika tjänster, Hemleverans och Företagspaket.

Om paketet skickas som Hemleverans får du ett SMS eller e-postmeddelande med en uppmaning om att avtala om en lämplig leveranstid. 

Om avsändaren har skickat paketet med tjänsten Företagspaket, levererar vi paketet till dörren vardagar kl. 8-16 utan att meddela leveranstidpunkten i förväg. Om du inte är på plats vid leveranstidpunkten kan du hämta paketet från ett avhämtningsställe nära din adress efter att du har fått ett meddelande antingen per SMS eller per e-post. __ Behöver du hjälp?__ Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Vår chaufför är sannolikt bara lite försenad i tidtabellen, men på väg. Om ditt paket är rejält försenat, kontakta vår kundtjänst.

Om vår chaufför redan har besökt adressen, men inte fått tag på dig, levererar vi paketet till ett serviceställe och skickar en ankomstavi till dig om att paketet har anlänt.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna i Chat-kundtjänsten i Matkahuoltos app Paketit (må-fr 8–20, lö 10–16) eller via telefonstödet för pakettjänster tfn 020 33 6161 (må-fr 8–17). Samtalets pris är lna/msa.

I sådana fall kan du också välja leverans till ett avhämtningsställe och hämta paketet vid en tidpunkt som passar dig. Detta alternativ väljs i samma meny som leveranstiderna och är tillgängligt i hela landet. Alternativt kan du också för vissa försändelser välja leverans utan att du är på plats och tar emot paketet. Då ger du vår chaufför fullmakt att lämna paketet utanför din dörr eller alldeles i närheten av ingången.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Matkahuoltos chaufför levererar paketet till din ytterdörr. I flervåningshus levereras paketet till din dörr om det finns en hiss i huset och det är möjligt för chauffören att leverera paketet på egen hand. När du väljer leveranstid ska du komma ihåg att uppge tilläggsuppgifter om leveransen, t.ex. dörrkod eller andra köranvisningar!

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Inga identitetsbevis eller fullmakter behövs om det inte är fråga om en försändelse som ska överlämnas personligen, vilket anges separat i ankomstavin. Om paketet endast får överlämnas personligen till mottagaren ska du förbereda dig på att uppvisa ett identitetsbevis försett med fotografi (pass, körkort eller identitetskort).

När du väljer leveranstid kan du välja leverans utan kontakt med chauffören. Då levererar vi paketet till din ytterdörr utan kontakt. Chauffören kontrollerar vid adressen om det är säkert att lämna paketet vid ytterdörren utan kontakt med mottagaren.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Vår chaufför har försökt leverera paket, men ingen person som kunde ta emot paketet påträffades vid adressen.

Vi tillhandahåller två olika tjänster, Hemleverans och Företagspaket.

Om paketet skickas som Hemleverans får du ett SMS eller e-postmeddelande med en uppmaning om att avtala om en lämplig leveranstid. 

Om avsändaren har skickat paketet med tjänsten Företagspaket, levererar vi paketet till dörren vardagar kl. 8-16 utan att meddela leveranstidpunkten i förväg. Om du inte är på plats vid leveranstidpunkten kan du hämta paketet från ett avhämtningsställe nära din adress efter att du har fått en ankomstavi.

Om en leverans har misslyckats utan att du meddelats, kan det ha varit fråga om ett Företagspaket, som levereras utan förhandsmeddelande. Detta förfarande används vanligen till exempel vid leverans till företagsadresser. Hämta ditt paket från servicestället eller kontakta paketet avsändare om en eventuell ny leverans.

Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna via rådgivningsnumret för pakettjänster 0600 11300 (må – fr 8–18, lö 9–17). Samtalets pris 1,98 €/min/besvarat samtal + lna. För köande debiteras lna/msa.

Om det är fråga om en produkt som beställts från ett företag eller en webbutik ska du anmäla skadan direkt till avsändaren och inkludera bilder. I Finland ger konsumentskyddslagen trygghet för mottagare av paket och du kan komma överens om ersättning (återbetalning av pengar, ny produkt e.d.) direkt med företaget som skickat paketet. Det är alltid företaget som skickat paketet som ansöker om ersättning från Matkahuolto.

Om det är fråga om ett köp mellan två konsumenter, rekommenderar vi att avsändaren av produkten fyller i ansökan om skadeersättning. Underrätta alltså också paketets avsändare om skadan i sådana fall.

I fråga om ersättningar är Matkahuolto bundet av den maximala ersättning på 20 €/kg som fastställs i lagen om vägbefordringsavtal.

Om second hand-produkter som köpts via en plattform för köp mellan konsumenter skadas eller försvinner, anmäl skadan till aktören som upprätthåller plattformen för att få fortsatta anvisningar.

Hantera alla dina paket i samma app!

I Paketappen hittar du också användbara tilläggstjänster utöver sändning, mottagning och spårning av paket.
Hämta appen
PrivateFöretagskunder

Resenärer

BusstidtabellerBussbiljetter och resekortetResor och Biljetter appenReseguidenPriser och rabatterAnvisningar och villkor för passagerare

Sociala medier