Anvisning om transportskador för konsumenter
Anmäl utan dröjsmål en skada till säljaren eller avsändaren av godset även i fall där försändelsen har fördröjts eller försvunnit. Kontrollera också vid behov verksamhetsanvisningarna för transportskador i second-hand-appar.
I fråga om beställningar från inhemska och utländska webbutiker ska en reklamation om transportskada göras till säljaren av godset. Enligt konsumentskyddslagen ansvarar säljaren av godset för försändelsen under transporten och således är det säljaren som ansvarar för att ansöka om skadestånd.
Om det har varit fråga om en försändelse mellan konsumenter är det i första hand avsändaren som ska ansöka om skadestånd. En länk till skadeståndsansökan finns nedtill på denna sida. Innan du fyller i skadeståndsansökan ber vi dig noggrant läsa anvisningarna och tilläggsuppgifterna nedan.
Fotografera det skadade godset, godsets förpackning och förpackningsmaterialen (fotograferingsanvisningar nedan). Kassera inte godset, försändelsens förpackning eller förpackningsmaterialen innan Matkahuolto har bekräftat skadan eller gett tillstånd till kassering.
Spåra paket
Seriepaket