Gå till innehållet
PrivateFöretagskunderServiceställen
ResenärerPaketVanliga frågorKundservice
Logga in

Anvisning om transportskador för konsumenter

Anmäl utan dröjsmål en skada till säljaren eller avsändaren av godset även i fall där försändelsen har fördröjts eller försvunnit. Kontrollera också vid behov verksamhetsanvisningarna för transportskador i second-hand-appar.

I fråga om beställningar från inhemska och utländska webbutiker ska en reklamation om transportskada göras till säljaren av godset. Enligt konsumentskyddslagen ansvarar säljaren av godset för försändelsen under transporten och således är det säljaren som ansvarar för att ansöka om skadestånd.

Om det har varit fråga om en försändelse mellan konsumenter är det i första hand avsändaren som ska ansöka om skadestånd. En länk till skadeståndsansökan finns nedtill på denna sida. Innan du fyller i skadeståndsansökan ber vi dig noggrant läsa anvisningarna och tilläggsuppgifterna nedan.

Fotografera det skadade godset, godsets förpackning och förpackningsmaterialen (fotograferingsanvisningar nedan). Kassera inte godset, försändelsens förpackning eller förpackningsmaterialen innan Matkahuolto har bekräftat skadan eller gett tillstånd till kassering.

Vid inrikes transport ska reklamation om att gods minskat eller skadats göras till fraktföraren:

  • genast i samband med mottagandet av godset om minskningen eller skadan är synlig på utsidan och

  • i annat fall skriftligt inom sju (7) dagar från det att godset mottagits.

  • om försändelsens mottagare är en i konsumentskyddslagen avsedd konsument ska anmälan göras inom skälig tid (30 dagar).

Matkahuoltos ansvar vid eventuella skadefall fastställs enligt lagen om vägbefordringsavtal (23.3.1979/345) och Matkahuoltos gällande allmänna transportvillkor.

Matkahuolto ansvarar inte för en skada om Matkahuolto kan påvisa att skadan har orsakats av avsändarens eller mottagarens fel eller försummelse, avsändarens eller mottagarens anvisningar och iakttagandet av dem, varans bristande kvalitet eller skadebenägenhet, försändelsens bristfälliga förpackning eller en omständighet som Matkahuolto inte har kunnat undvika och vars följder Matkahuolto inte har kunnat förebygga.

Matkahuolto ansvarar inte för skador orsakade av temperatur eller uttorkning i fråga om produkter som kräver temperaturreglerad transportutrustning, till exempel kosmetika, växter, frysvaror och livsmedel.

Matkahuolto ansvarar inte för skador som orsakats själva förpackningen.

Om inget annat föranleds av tvingande lagstiftning ansvarar inte Matkahuolto för medelbara eller indirekta skador, såsom inkomst- eller intäktsbortfall, utebliven vinst, ansvar gentemot tredje part eller andra motsvarande ekonomiska skador.

När din skadeståndsansökan har behandlats skickar vi ett ersättningsbeslut till den e-postadress som angetts i ansökan.

Matkahuolto betalar den eventuella ersättningen efter skadeståndsbehandlingen och på basis av beslutet inom cirka 14 dygn efter ersättningsbeslutets datum. Matkahuolto kan inte faktureras för transportskador.

Båda parterna är skyldiga att underrätta den andra parten om en försändelse som konstaterats vara försvunnen och för vilken skadestånd har betalats hittas.

Fyll i skadeståndsansökan

Spåra paket

Skriv in försändelsekoden i fältet.
Sök

Seriepaket

Genom att köpa seriepaket får du tio försändelser på en gång.
Köp seriepaket
PrivateFöretagskunder

Resenärer

Sök tidtabellerKöp biljetterLadda ner appenUpptäck de populäraste rutternaPlanera med ReseguidenPriser och rabatterAnvisningar och villkor

Sociala medier