Myy ja osta vertaiskaupassa turvallisesti
Johtaja, Pakettipalvelut ja palvelupisteverkosto, s. 1974
Erilaisten vertaiskauppapaikkojen suosio on kasvanut huimasti viime vuosina. Kuluttajien halu säästää sekä rahaa että luontoa ohjaa heidät yhä useammin käytetyn tavaran osto- ja myyntisivustoille sekä vertaiskauppasovellusten pariin. Vertaiskaupassa piilee kuitenkin myös muutamia sudenkuoppia, joiden vuoksi kaupassa on vaara pettyä. Mihin ostajana ja myyjänä kannattaa kiinnittää huomiota kauppapaikkaa valitessaan ja kauppoja tehdessään, jotta voi välttyä pettymyksiltä?
Kenen kanssa käyt kauppaa?
Vertaiskauppa on kahden yksityishenkilön välistä kauppaa. Yleensä ostaja ja myyjä eivät kohtaa ennen ostopäätöksen tekemistä, joten kaupankäynnin turvallisuutta lisää se, jos vertaiskauppasivusto edellyttää, että myyjä ja ostaja luovat asiakastilin vertaiskauppasivuston käyttöä varten ja antavat itsestään perustiedot sivustolle. Tällöin petosten tekeminen sivuston kautta vaikeutuu huomattavasti. Turvallisuudentunnetta lisää myös se, jos vertaiskauppasivusto mahdollistaa, että myyjä ja ostaja voivat antaa toisilleen arvosanan kaupanteon jälkeen. Kauppaa on turvallisinta käydä sellaisten osapuolten kesken, jotka ovat saaneet pääsääntöisesti hyviä arvosanoja aiemmista kaupoistaan.
Treffit sovitussa paikassa – vai lähettäisinkö paketissa?
Kun kaupat on tehty, osapuolten täytyy usein sopia vielä erikseen siitä, miten myyjä toimittaa tavaran ostajalle. Tavataanko jossain ja jos, niin missä ja milloin? Miten osapuolet tunnistavat toisensa? Mitä jos jompikumpi osapuoli ei ilmaannukaan sovittuna aikana sovittuun paikkaan? Uskallanko sopia treffit kotiovelle - tai antaa yhteystietoni myyjälle lähettämistä varten?
Kohdatessa on toki helppo varmistua tavaran laadusta ja rahojen siirtymisestä ostajalta myyjälle, mutta se rajoittaa kaupankäynnin maantieteellistä aluetta merkittävästi. Lisäksi kohtaaminen aiheuttaa erilaista aikataulusäätöä, joka sopii kovin huonosti nykyajan hektiseen elämänrytmiin. Ei myöskään ole kovin suositeltavaa kertoa tuntemattomalle, milloin olet kotona ja milloin et. Tavaran lähettäminen myyjältä ostajalle onkin yleistynyt vauhdilla. Lähettämisen avulla kaupankäyntialueena on koko Suomi ja jopa ulkomaat.
Maksu ennen toimitusta vai vasta sen jälkeen?
Kaupantekoon liittyy olennaisena osana maksaminen. Moni myyjä edellyttää, maksu näkyy tilillä ennen kuin lähettää tavaran ostajalle. Maksaminen hoituukin tänä päivänä helposti esim. Mobilepayn kautta reaaliajassa. Mutta miten ostaja voi varmistaa, että myyjä todella lähettää tavaran maksun jälkeen ja että se vastaa myyjän antamaa kuvausta? Turvallisimmissa vaihtoehdoissa vertaiskauppa-alusta järjestää maksamisen niin, että maksu peritään ostajalta heti, mutta se välittyy myyjälle vasta, kun tavara on vaihtanut omistajaa ja ostaja on kuitannut tavaran vastaavan myyjän kuvausta.
Parhaassa tapauksessa maksu tavarasta ja kuljettamisesta hoituu yhdellä kertaa, eikä ostajan tarvitse antaa yhteystietojaan lähettäjälle, vaan kaikki hoituu ikään kuin taustalla. Kun ostaja on maksanut tuotteen myyjälle, myyjä saa koodin, jolla voi jättää lähetyksen kuljetettavaksi – ja palvelu hoitaa loput. Tämä myös nopeuttaa myyntiprosessia, sillä kun aikataulusäätöä ja yhteystietojen vaihtoa ei tarvita, myyjä voi toimittaa tavaran ostajalle heti oston tapahduttua. Ja vielä kun raha vaihtaa omistajaa vasta, kun tavara on ostajan toimesta kuitattu ok:ksi, ei käytännössä ostamisessa tai myymisessä ole riskiä.
Erilaiset ennakkomaksut (kuten Bussiennakko) eivät yleensä riittävästi turvaa myyjän ja ostajan oikeuksia, sillä ostajan on maksettava ennakkosumma ennen paketin vastaanottamista, joten ostaja ei voi etukäteen varmistua lähetyksen sisällöstä. Toisaalta, jos ostaja jättää lähetyksen lunastamatta, lähetyksestä aiheutuu ylimääräisiä kustannuksia lähettäjälle, joka joutuu maksamaan lähetyskulut kahteen kertaan, kun lähetys palautuu lähettäjälle lunastettavaksi. Bussiennakko ja vastaavat ennakkomaksupalvelut soveltuvatkin pääsääntöisesti tilanteisiin, joissa ostaja ja myyjä voivat täydellä varmuudella luottaa toisiinsa.
Mitä, jos tuote ei vastaa ostajan odotuksia tai merkkitavara ei ole aito?
Vertaiskaupassa kaksi yhdenvertaista henkilöä käyvät kauppaa keskenään, joten normaalista verkkokaupasta tutut kuluttajansuojalait palautusehtoineen eivät päde siihen. Jos ostat tuotteen, joka ei vastaakaan odotuksiasi, et välttämättä voi palauttaa sitä myyjälle. Monessa tapauksessa ostaja ja myyjä joutuvat sovittelemaan mahdolliset erimielisyydet keskenään. Parhailla vertaiskauppasivustoilla tämäkin asia on ratkaistu siten, että tavara vaihtaa omistajaa ensin ja vasta sen jälkeen rahat liikkuvat ostajalta myyjälle, jolloin ostaja voi vielä palauttaa tavaran ja saada rahansa takaisin, jos ostos ei vastannut myyjän kuvausta ja ostajan odotusta.
Entä jos kuljetuksessa tavara rikkoutuu tai katoaa?
Kuljetusvauriot ovat erittäin harvinaisia, mutta varsin harmillisia tilanteita, joilta vertaiskaupassakaan ei voi kokonaan välttyä. Useimmiten lähettäjä ostaa kuljetuksen ja on siten näissä poikkeustilanteissa se osapuoli, joka sopii kuljetusliikkeen kanssa mahdollisista korvauksista. Useimmat kuljetusyhtiöt korvaavat tiekuljetussopimuslain mukaisesti enintään 20 €/kg, mikä ei välttämättä vastaa lähetyksen todellista arvoa. Jos korvaus kuljetusvauriosta on alempi kuin tavaran arvo, tilanteen mahdollinen sovittelu jää ostajan ja myyjän väliseksi.
Erityisesti helposti särkyvien tavaroiden pakkaamisella kuljetusta varten on merkitystä, jotta turhilta pettymyksiltä vältytään. Ohjeita pakkaamiseen löytyy esimerkiksi Matkahuollon verkkosivuilta.
Vertaiskauppasivustojen tarjoamat kuljetuspalvelut eroavat mahdollisten kuljetusvahinkojen korvaamisen osalta toisistaan. Osa sivustoista on vakuuttanut lähetykset mahdollisten kuljetusvaurioiden tai katoamisten varalta, jolloin niiden käyttäminen on sekä ostajalle että myyjälle täysin riskitöntä.
Mitä käytetyn tavaran verkkokauppoja tai vertaiskauppasivustoja Matkahuolto suosittelee? Lue lisää seuraavasta blogijutustamme.
Kati Nevalainen, Pakettipalvelut