Aikataulut ja liput Bussiaikataulut Bussiliput Alennukset Matkustajapalvelut Ohjeet ja ehdot Usein kysyttyä Matkapalvelut Hinnat Bussiliput-mobiilisovellus Matkakorttikauppa Pakettipalvelut Lähetä paketti Pakettien lähetysvaihtoehdot Lisäpalvelut Pakkaaminen Lähetysten seuranta Pakettien hinnat käteisasiakkaille Ulkomaan paketit käteisasiakkaille Vastaanota paketti Kuljetusehdot Usein kysyttyä Pakettipalvelut Näin käytät pakettiautomaattia Toimipisteet Toimipistehaku Toimipisteverkosto Yrityksille Kuljetus- ja rahtipalvelut Usein kysyttyä, sopimusasiakkaat Palvelut verkkokauppayrityksille Yritysmyynti kuljetus- ja rahtipalvelut Matkapalvelut Myynti Matkapalvelut

Verkkokaupan kasvu kiihtyi jouluna – Matkahuolto kuljetti joulukuussa ennätysmäärän

Verkkokaupan kasvu kiihtyi jouluna – Matkahuolto kuljetti joulukuussa ennätysmäärän

Kuluttajat ostavat tavaroita ja palveluita kiihtyvällä tahdilla verkosta. Tämä näkyy selvänä kasvuna Matkahuollon pakettiliiketoiminnassa. Loka-joulukuussa Matkahuolto kuljetti yli 30 % enemmän verkkokaupan paketteja kuin vuoden 2014 vastaavana ajankohtana. Loppuvuoden aikana toteutuneen volyymikasvun perusteella Matkahuolto on kasvattanut omaa markkina-asemaansa sekä verkkokaupan että kuluttajien lähetysten kuljetuksissa.

Pakettien suuren lähetysmäärän takana verkko-ostamisen kasvu

Kasvu joulusesongin verkkokauppaostamisessa ja sen tuoma pakettien määrän kasvu näkyi Matkahuollossa merkittävästi edellisvuotta suurempana pakettimääränä. Kuljetusalan lakot osuivat marraskuulle ja vaikuttivat silloin Matkahuollon pakettimäärään kasvattaen, mutta joulukuun volyymeihin lakoilla ei juuri enää ollut vaikutusta. Vuoden lopulla kuluttajat tilasivat verkkokaupasta kiivastahtisesti ja Matkahuollon kuljettamien verkkokauppapakettien määrä kasvoi joulukuussa yli 40 % edellisen vuoden joulukuuhun verrattuna.

- Kuluttajien ostokäyttäytyminen on muuttunut siten, että verkkokaupoista ostetaan entistä enemmän ja entistä myöhemmin joululahjoja. Kuluttajat tekevät tilauksia aiempaa lähempänä joulua luottaen verkkokauppoihin ja siihen, että paketit kuljetetaan jouluksi perille. Matkahuolto lupasi kuljetusliikkeistä parhaan viimeisen lähetyspäivän ja myös tämä nosti kuljettamiamme volyymejä joulun alla, Matkahuollon Pakettipalvelujen liiketoimintapäällikkö Erkki Vehman kertoo.

Kuluttajien välinen lähettäminen on lisääntynyt

Kuluttajien lähettämien pakettien määrä kasvoi Matkahuollossa loppuvuonna vielä verkkokaupan pakettejakin enemmän. Kuluttajille avautui mahdollisuus ostaa paketin kuljetus verkosta helposti etukäteen Matkahuollon sivujen kautta. Uusi verkkopalveluista ostettava ja maksettava lähetys on ollut menestys. Tämän palvelun kehittämisessä keskeistä on ollut vertaiskaupan, kuten nettikirpputorien tarpeiden huomiointi. Kuluttajien pakettien määrän kasvamiseen vaikutti myös Sanoman kanssa yhteistyössä toteutettu Huutopaketti.

Kilpailuvalttina hinnoittelu, nopeus ja verkosto

Kilpailu kuljetusalalla on kovaa niin yritysten kuin kuluttajienkin paketeista. Alan yritykset kehittävät koko ajan toimintaprosessejaan ja investoivat tiloihin sekä uuteen teknologiaan. Matkahuolto on onnistunut parantamaan markkina-asemaansa merkittäviä panostuksia tekevien kilpailijoiden ristipaineessa.

- Olemme keskittyneet uudistamaan prosessejamme ja tehostamaan toimintojamme onnistuneesti. Sujuva käsittely- ja kuljetusketju on elinehto kasvavien pakettimäärien käsittelemiseen nopeasti ja luotettavasti, Matkahuollon Pakettipalvelujen liiketoimintapäällikkö Erkki Vehman jatkaa.

Matkahuollon valtteja ovat kilpailukykyinen hinnoittelu, kuljetuksen nopeus ja luotettavuus sekä henkilökohtaisen kuluttaja- ja yrityspalvelun laatu. Matkahuolto on lisännyt verkkokaupan kasvun vuoksi pakettipisteitä yli sadalla palvelupisteellä loppuvuoden 2015 aikana. Nämä tekijät ovat taanneet asiakkaiden tyytyväisyyden. Vuoden kiireisimpänä aikana joulunakin kuluttajien pakettien noutaminen sujui hyvin. Palvelupisteisiin ei muodostunut pitkiä jonoja ja palvelu oli sujuvaa.

fi| sv| en