Aikataulut ja liput Bussiaikataulut Bussiliput Alennukset Matkustajapalvelut Ohjeet ja ehdot Usein kysyttyä Matkapalvelut Hinnat Bussiliput-mobiilisovellus Pakettipalvelut Lähetä paketti Pakettilaskuri Pakettien lähetysvaihtoehdot Lisäpalvelut Pakkaaminen Lähetysten seuranta Hinnat Verkkokaupasta tilatut lähetykset Kuljetusehdot Usein kysyttyä Pakettipalvelut Näin käytät pakettiautomaattia Toimipisteet Toimipistehaku Toimipisteverkosto Yrityksille Kuljetus- ja rahtipalvelut Palvelut verkkokauppayrityksille Yritysmyynti kuljetus- ja rahtipalvelut Matkapalvelut Myynti Matkapalvelut

Matkahuolto luo nahkansa – ”Lähdemme lunastamaan asiakkaille tehtyjä lupauksia”

Suomen joukkoliikennekenttä on murroksessa ja kuluttajilta tulevat muutospaineet ovat vauhdittaneet Matkahuollon uudistumista. 85-vuotiaan Matkahuollon uusi strategia on harppaus kohti rohkeita avauksia, innovaatioita ja ketterää tapaa toimia. Uudistuksen keskiössä on kuluttajilta tullut palaute. Uudistukset koskevat yrityksen molempia liiketoiminta-alueita, paketti- ja matkapalveluita. Lisäksi Janne Jakola aloitti Matkahuollon toimitusjohtajana 1. lokakuuta 2018.

Matkahuollon hallituksen puheenjohtaja, Stockmannin ja Ikean Pohjoismaidenkin johtoryhmissä vaikuttanut hallitusammattilainen Raija-Leena Söderholm näkee linja-autojen tulevaisuuden selkeästi:

”Linja-autoliikenteen menestystekijä on koko maan kattava verkosto. Linja-autot liikennöivät myös siellä, missä raiteet ja lentoliikenne loppuvat. Suomalaisten tarve liikkua kasvaa jatkuvasti ja samalla yhä useampi suosii joukkoliikennettä yksityisautoilun sijaan.”

Joukkoliikenteen kasvun lisäksi logistiikkapalveluille on Suomessa entistä enemmän tilausta, sillä verkkokaupan kasvu ja vertaiskaupankäynti vauhdittavat kuluttajien lähetyksiä. Matkahuollon asiakastutkimusten mukaan kuluttajat arvostavat palveluita omien arkireittiensä varrella.

Kuluttajat sanelevat uudistukset

Joukkoliikenne- ja logistiikkapalvelut kehittyvät tällä hetkellä niitä käyttävien kuluttajien ehdoilla. Matkahuolto on tutkinut kuluttajien käyttäytymistä ja kerännyt palautetta asiakkailta. Jatkossa yritys panostaa yhä enemmän kuluttajien kuuntelemiseen. Matkahuolto palkkasi keväällä johtoryhmäänsä asiakaskokemuspäällikön, jonka tehtävä on kuunnella asiakkaita tarkalla korvalla ja viedä kuluttajilta tulevat toiveet täytäntöön.

”Strategiamme yksi keskeisin osa on asiakaskokemus. Emme esimerkiksi keskity digitalisoimaan palveluitamme pelkän digitalisaation vuoksi, vaan investoimme palveluidemme kehittämiseen asiakkaidemme tarpeiden kautta”, Söderholm painottaa.

Asiakkailta tulleessa palautteessa näkyy aikakauden murros selkeästi – osa asiakkaista on täysin digitaalisen maailman palveluiden piirissä mutta myös henkilökohtaiselle palvelulle on selkeä tarve. Matkahuolto haluaa tarjota parasta palvelua kaikille asiakasryhmille.

Näkemystä kentän ulkopuolelta – Kansainvälisesti kokenut muutosjohtaja

Matkahuollon toimitusjohtajaksi nimitetty Janne Jakola siirtyy tehtävään HiQ Finland Oy:stä, jossa hän on toiminut liiketoimintajohtajana. Matkahuollon toimintaan hän on perehtynyt työskennellessään Matkahuollon hallituksen jäsenenä huhtikuusta 2017 alkaen. Suurien digitalisaatiohankkeiden ja yritysten strategiamuutosten kanssa työskennellyt Jakola omaa myös kansainvälistä kokemusta muutosten läpivienneistä.

IT-kehityksen hyvin tunteva Jakola lähestyy tulevaisuuden matkustaja- ja pakettipalveluita kuluttajan näkökulmasta ja palvelumuotoilun periaatteita noudattaen:

”Lähdemme kehittämään täysin uudenlaista Matkahuoltoa. Palveluiden muotoileminen asiakkaan näkökulmasta ja palveluiden päivittäminen vastaamaan tämän hetken vaatimuksia tulee olemaan keskeinen kehityskohde. Olen ilahtunut haasteesta.”

Saksassa työskennellyt Jakola tuo myös oppeja Suomen ulkopuolelta. Joukkoliikenne on murroksessa ja sitä tukee erityisesti suomalaisten muuttunut joukkoliikenteenkäyttöaste.

”Olemme suomalainen yritys, mutta haluamme silti kilpailla palveluiden tasosta ulkomaiden kanssa. Tähtäämme hyviin arjen palveluihin, jotka vaikuttavat satoihin tuhansiin suomalaisiin päivittäin”, Jakola jatkaa.

Jakola näkee myös tulevaisuuden teknologiat oleellisena joukkoliikenteen kehitysajurina:

”Keinoäly ja koneoppiminen tulevat muokkaamaan logistiikka-alaa ja myös Matkahuoltoa tulevaisuudessa. Matkustajien ja pakettien liikuttaminen muuttuu datapohjaisemmaksi. Teknologiakehitys takaa kuluttajille yksilöllisempiä palveluita niin liikkumiseen kuin tavaroiden lähettämiseen ja vastaanottamiseen.”

fi| sv| en