Aikataulut ja liput Bussiaikataulut Bussiliput Alennukset Matkustajapalvelut Ohjeet ja ehdot Usein kysyttyä Matkapalvelut Hinnat Bussiliput-mobiilisovellus Pakettipalvelut Pakettien lähetysvaihtoehdot Lisäpalvelut Pakkaaminen Lähetysten seuranta Pakettilaskuri Osta kuljetus verkosta Hinnat Verkkokaupasta tilatut lähetykset Kuljetusehdot Usein kysyttyä Pakettipalvelut Toimipisteet Toimipistehaku Toimipisteverkosto Yrityksille Kuljetus- ja rahtipalvelut Palvelut verkkokauppayrityksille Yritysmyynti kuljetus- ja rahtipalvelut Matkapalvelut Myynti Matkapalvelut

Kaikkien aikojen vilkkain pakettivuosi – Matkahuolto kuljetti yli 13 miljoonaa pakettia

Vuosi 2017 oli Matkahuollon pakettipalveluille vilkas ja onnistunut ajanjakso. Niin pakettikuljetusten kuin palvelupisteiden määrä jatkoi kasvuaan, eikä loppua verkko- ja vertaiskaupan suosiolle näy. Vuoteen 2018 varaudutaan kuluneen vuoden oppeja ja kaupankäynnin trendejä silmällä pitäen.

Matkahuollon kuljettamien pakettien määrä kääntyi voimakkaaseen kasvun vuonna 2008 ja melkein vuosikymmenen ajan tahti on vain kiihtynyt. Vuonna 2017 Matkahuolto kuljetti yli 13 miljoonaa pakettia, noin 15 prosenttia enemmän edellisvuoteen verrattuna. Lähetysten joukossa oli muun muassa yli 4 000 verkkokaupan lähetyksiä. 

Matkahuollon palveluverkosto kasvoi viime vuonna 150 uudella palvelupisteellä, joiden myötä koko Suomen kattavaan palveluverkostoon kuuluu nyt yli 1 500 pakettipalveluita tarjoavaa palvelupistettä aina Nuorgamista Hankoon.

”Palvelupisteitä lisätään tarpeen mukaan etenkin niille alueille, joilla asiakkaat ostavat paljon verkkokaupasta ja käyttävät palvelupisteitämme”, kertoo Matkahuollon liiketoimintapäällikkö Erkki Vehman.

Asiakaskokemusta Matkahuolto kehittää jatkuvasti viikoittaista asiakastutkimusta hyödyntämällä. Vuoden viimeisen tutkimuksen mukaan asiakkaat ovat arvioineet Matkahuollon palvelukyvyksi 4,61 asteikolla 0–5. Näin korkea tulos jopa vuoden vilkkaimpaan aikaan on liiketoimintapäällikön mukaan suoritus, johon voi olla erittäin tyytyväinen.

Vertaiskauppa ja kansainvälisyys nousevat tulevaisuuden trendeinä

Vuosi 2017 ylitti pakettiliikenteen osalta odotukset täysin, eikä mikään viittaa siihen, että vauhti olisi hidastumassa. Päin vastoin, Matkahuollon mukaan kaupan alan muutosten myötä kasvupotentiaali on suuri, joten pakettikuljetusten määrän odotetaan tulevaisuudessa jatkavan kasvua.

Ennätyksellisen pakettivuoden taustalla vaikuttaa verkko- ja vertaiskaupan kasvu ja kaupallisten ilmiöiden, kuten Black Fridayn ja Singles’ Dayn rantautuminen Suomeen. Vaikka Yhdysvalloissa Black Fridayn ei uskota jatkossa enää kasvattavan myyntiä, Suomessa ilmiö laajenee entisestään. Kaupallisten kampanjoiden lisäksi pakettiliikenne on sidoksissa pitkälti sesonkeihin.

”Jo viime vuonna nähtiin, ettei ole havaittavissa yhtä selkeää piikkiä, jolloin myynti kasvaa. Sen sijaan kuljetusten vilkkaimmat jaksot jakautuvat sesongeittain. Tänä vuonna Black Fridaysta alkoi ennennäkemättömän pitkä ja vilkas sesonki, joka jatkui jouluun saakka”, Vehman kertoo.

Vuoden 2018 suuria trendejä ovat vertaiskaupan kasvu ja kansainvälistyminen. Nuoren sukupolven muuttunut arvomaailma vaikuttaa tulevaisuudessa yhä enemmän kulutustottumuksiin, joiden myötä Matkahuolto uskoo vertaiskaupan kasvavan suhteessa verkkokauppaan vielä nopeammin. Matkahuolto ennustaa myös aiemmin selkeästi kansallisen ilmiön kansainvälistyvän. Esimerkkinä voidaan pitää suomalaista kirpputorisovellus Zadaata, joka laajensi syksyllä toimintaansa Tanskaan. Matkahuolto on ollut mukana kehittämässä Zadaan palvelukonseptin logistiikkaa, ja Vehmanin mukaan vastaavat palvelumallit tulevat nousemaan.

”Nuorille kestävä kehitys myös kansainvälisellä tasolla on selkeästi tärkeämpää kuin aikaisemmille sukupolville. Yhä enemmän on perheitä, jotka eivät osta mitään uutena, vaan kuluttajat ostavat enenevissä määrin toisiltaan. Uskon, että maailma tulee muuttumaan kaupankäynnin osalta enemmän tähän suuntaan”, sanoo Vehman.

Kansainvälisten tutkimusten mukaan verkkokaupan osuus kaupankäynnistä on Suomessa yhä pienempi kuin muualla Pohjoismaissa. Lähiajan kasvun odotetaan kuitenkin tulevan verkkokaupan kansainvälistymisestä. Vehman uskoo suomalaisten suosiman Zalandon kaltaisia kansainvälisiä verkkokauppoja tulevan markkinoille enemmän. Tähän Matkahuolto varautuu kehittämällä logistiikkatuotantoaan.

Uusi vuosi, uudenlaiset ratkaisut

Kansainvälistymisen lisäksi muun muassa yhteiskunnan ja väestön rakenne vaikuttaa palveluiden kysyntään. Vehman näkee, että esimerkiksi väestön ikääntyminen ja sitä kautta syntyvät uudet palvelumallit nousevat yhä ajankohtaisemmiksi alkaneen vuoden aikana. Markkinoilla voidaan nähdä kasvua esimerkiksi vanhusten hyvinvoinnin verkkokauppaan ja päivittäistavaroiden kotiinkuljetuksiin liittyvien palveluiden saralla. Matkahuolto vastaa tähän kehittämällä palveluitaan. Vuoden 2018 alussa Matkahuolto aloitti uuden Kotijakelu-palvelun, joka huomioi kuluttaja-asiakkaiden aikataulut kotijakeluissa entistä paremmin.

”Kotijakelun tilannut asiakas saa automaattisesti viestin lähestyvästä pakettitoimituksesta, ja voi ilmaiseen palvelunumeroon soittamalla sopia itsellensä parhaiten sopivan toimitusajan ja vaihtaa halutessaan toimitusosoitteen kotiositteesta esimerkiksi työpaikan osoitteeksi. Haluamme tarjota muita kotijakelupalveluita joustavampaa palvelua, joka ottaa huomioon asiakkaiden tarpeet”, Vehman kertoo.

Palveluvalikoima tulee vuoden 2018 aikana laajenemaan myös esimerkiksi uusiin ulkomaanpalveluihin ja erityisesti kuluttajille suunnattuihin edullisiin ja verkosta helposti ostettaviin palveluihin.

Digitaalisuuden, datan keräämisen ja analysoinnin kasvaessa luotettavuus ja turvallisuus ovat myös kasvavia trendejä. Matkahuolto jatkaa panostamista tietojärjestelmien ja integraatioiden toimivuuteen sekä kiinnittää erityishuomiota tietoturvariskien ja mahdollisten hyökkäysten ennaltaehkäisemiseen.

fi| sv| en