Aikataulut ja liput Bussiaikataulut Bussiliput Alennukset Matkustajapalvelut Ohjeet ja ehdot Usein kysyttyä Matkapalvelut Hinnat Pakettipalvelut Pakettien lähetysvaihtoehdot Lisäpalvelut Pakkaaminen Lähetysten seuranta Pakettilaskuri Osta kuljetus verkosta Hinnat Verkkokaupasta tilatut lähetykset Kuljetusehdot Usein kysyttyä Pakettipalvelut Toimipisteet Toimipistehaku Toimipisteverkosto Yrityksille Kuljetus- ja rahtipalvelut Yritysmyynti kuljetus- ja rahtipalvelut Matkapalvelut Myynti Matkapalvelut

Suomalainen start-up yhdistää koko maailman vaatekaapit

Paikallinen katumuoti kansainvälisille markkinoille 
Suomalainen start-up yhdistää koko maailman vaatekaapit

Kotimainen start-up Zadaa välittää tuhansia vaatteita viikoittain ympäri Suomea. Facebook-julkaisusta alkunsa saaneesta ideasta hioutui neljän suomalaisen start-up-yrittäjän käsissä Suomen suurin second hand -vaatteiden ja asusteiden kauppapaikka. Mobiilikauppa tuo katumuodin kansainväliseen tarjontaan, kuten esimerkiksi Airbnb teki asuntomarkkinoilla. Kasvuyritys laajentaa seuraavaksi liiketoimintaansa Ruotsiin ja Tanskaan.

Zadaa-mobiilisovelluksen kautta käytettyä muotia on myyty ja ostettu Suomessa vuoden verran. Verkkokirpputoreista ja sosiaalisen median kierrätyssivustoista poiketen palvelu mahdollistaa tuotteiden selaamisen räätälöityjen koko- ja tyylitoiveiden perusteella. Kivijalka- ja verkkokauppatoiminnan arvioidaan olevan Euroopassa tällä hetkellä 8,1 miljardin euron bisnes . Arvio ei kuitenkaan pidä sisällään vertaisverkkokauppatoimintaa.

“Second hand -vertaiskauppaliiketoiminnan on arvioitu olevan ensi vuonna Euroopassa noin 17 miljardin euron bisnes. Yhdysvalloissa vastaava luku on 20 miljardia”, kertoo Zadaan toimitusjohtaja Iiro Kormi. 
 
Iiro Kormin, Sauli Hirven, Jyri Vähä-Pietilän ja Aamer Chaicheen vuonna 2015 perustaman start-upin kautta tiensä uusille omistajille löytävät erityisesti hyvässä kunnossa olevat merkkituotteet. Tuoteryhmistä eniten ostetaan mekkoja, laukkuja ja kenkiä. Zadaan kautta vaatteita ostaa ja myy tällä hetkellä reilut 50 000 suomalaista naista, joista noin 65 prosenttia on 18–35-vuotiaita. Puolet Zadaan käyttäjistä sijaitsee tällä hetkellä Etelä-Suomessa, loput ympäri Suomea pääosin isoissa kaupungeissa.

Paikallinen katumuoti kansainvälisille markkinoille

Zadaan takana oleva startup Digital Fabric Oy keräsi 600 000 euroa siemenrahaa kotimaisilta sijoittajilta. Sijoittajajoukossa ovat mukana muun muassa Superhero Capital Oy, MLQ Invest Oy ja yksityissijoittaja Leena Niemistö. Kasvuyritys rekrytoi parhaillaan työntekijöitä ulkomailla. Zadaan tavoite on olla alan suurin toimija myös Ruotsissa ja Tanskassa. Toimintaansa Zadaa aikoo laajentaa Pohjoismaiden lisäksi myös Englantiin, Ranskaan ja Saksaan vuoden 2017 lopulla.

“Muotialalla kaltaistamme toimijaa ei löydy Suomesta tai Suomen ulkopuolelta. Avaamme paikallisen katumuodin kansainväliseen tarjontaan kuten esimerkiksi Airbnb teki asuntomarkkinoilla. Tavoitteemme on yhdistää vaatteiden myyjät ja ostajat niin pienissä kuin suurissa kaupungeissa ympäri maailman. Näin käyttäjämme voivat ostaa paikallista muotia globaalisti yhden applikaation avulla”, Kormi avaa yrityksen kasvutavoitteita.

Logistiikkaratkaisujen taivuttava kehitykseen

Matkahuollon ja Zadaan yhdessä kehittämä Zadaa Package -kuljetuspalvelu on kytketty Matkahuollon logistiikkajärjestelmään, ja mahdollistaa tuotteiden kuljetuksen valtakunnallisesti läpi Matkahuollon palveluverkoston. Kasvutavoitteet vaativat paljon myös logistiikkakumppaneilta. ”Olemme innolla mukana kehittämässä aivan uudenlaisia ratkaisuja. Panostamme erityisesti asiakaskokemukseen, nopeuteen, saavutettavuuteen ja luotettavuuteen. Teknologia ei kuitenkaan ratkaise kaikkia haasteita. On tärkeää, että toiminnan taustalla on vankka osaaminen ja kokemus logistiikasta”, sanoo Matkahuollon liiketoimintapäällikkö Erkki Vehman.

“Panostamme yhteistyökumppaneidemme kanssa palvelun käyttäjälähtöisyyteen niin tuotteita lähetettäessä vastaanottajalle kuin palautettaessa myyjälle. Peruutuksia tapahtuu ani harvoin – noin 0,6 prosenttia kaikista ostoksista perutaan”, Kormi kuvailee.

Mobiilikaupan toteutuksessa sekä verkkoalusta että logistiikkamaksujärjestelmä on kehitetty käyttäjälähtöisyys keskiössä.

“Kuluttajalähtöinen kehitystyö vaatii muuntautumiskykyä myös palveluntarjoajalta. Zadaa-verkkokaupassa pakettipalvelumme on integroitu suoraan verkkokaupan ohjelmistoon, joten myyjien tarvitsee ainoastaan toimittaa vaate paketoituna kaupanteon jälkeen johonkin 1200 Matkahuollon palvelupisteeseen, josta se kuljetetaan automaattisesti ostajan lähimpään palvelupisteeseen noutamista varten”, kertoo Matkahuollon kehityspäällikkö Janne Reiman.

“Tällä hetkellä oman vaatekaksosensa löytävät meidän palvelumme kautta kymmenet tuhannet suomalaiset kautta maan. Ostaminen on turvallista, sillä niin logistiikasta kuin mahdollisista reklamaatioista vastaamme me yhdessä yhteistyökumppanimme kanssa”, Kormi summaa.

Aikataulut ja hinnat 0200 4000 Pakettipalvelujen palvelunumero 0800 132 582 Pakettipalvelut yrityksille 020 710 5024
fi| sv| en