Aikataulut ja liput Bussiaikataulut Bussiliput Alennukset Matkustajapalvelut Ohjeet ja ehdot Usein kysyttyä Matkapalvelut Hinnat Bussiliput-mobiilisovellus Matkakorttikauppa Pakettipalvelut Lähetä paketti Pakettien lähetysvaihtoehdot Lisäpalvelut Pakkaaminen Lähetysten seuranta Pakettien hinnat käteisasiakkaille Ulkomaan paketit käteisasiakkaille Vastaanota paketti Kuljetusehdot Usein kysyttyä Pakettipalvelut Näin käytät pakettiautomaattia Toimipisteet Toimipistehaku Toimipisteverkosto Yrityksille Kuljetus- ja rahtipalvelut Usein kysyttyä, sopimusasiakkaat Palvelut verkkokauppayrityksille Yritysmyynti kuljetus- ja rahtipalvelut Matkapalvelut Myynti Matkapalvelut

Aikataulut ja lipun osto

Lähetysten seuranta

Lähetä paketti

USEIN KYSYTTYÄ, SOPIMUSASIAKKAAT
 

1. UUSI SOPIMUSASIAKAS

Miten yrityksemme pääsee Matkahuollon laskutus-/sopimusasiakkaaksi?

Matkahuollon sopimusasiakkaaksi pääsee helposti täyttämällä verkkosivuiltamme löytyvä kuljetusluottokaavake ja skannaamalla se osoitteeseen myyntipalvelu@matkahuolto.fi. Tämän jälkeen myyjämme on yhteydessä.

Mikä on kuljetusluoton palvelumaksu ja kuinka paljon se on?

Kuljetusluoton palvelumaksu on 14.75 € / kk ja se veloitetaan niiltä kuukausilta, kun on laskutettavia tapahtumia.

Sain käyttööni MPaketti asiakasliittymän. Paljonko liittymän käyttö yritykselleni maksaa?

MPaketin asiakasliittymä on helppokäyttöinen selainpohjainen järjestelmä, jonka käytöstä emme veloita erikseen.

2. MPAKETTI-ASIAKASLIITTYMÄ

Olen unohtanut salasanani MPaketti-asiakasliittymään, miten saan uuden?
 
Kirjautumissivulla on linkki salasanan vaihtoon, mutta mikäli sähköposti on matkan varrella vaihtunut etkä saa vastauslinkkiä, niin uuden salasanan voi tilata sähköpostilla osoitteesta myyntipalvelu@matkahuolto.fi.

Asiakasliittymässä on useita tuotelajeja. Mistä tiedän, mikä tuotelaji minun pitäisi valita?

Valitse Lähellä-paketti, jos asiakkaasi noutaa paketin 1400 noutopisteestämme ja Jakopaketti tai Kotijakelu, mikäli paketti toivotaan perille toimitettuna. Jos paketti on isompi kuin 200 cm tai 0,5m3, voit lähettää sen Bussipakettina, jonka vastaanottaja voi noutaa Matkahuollon omista tai asiamiesten ylläpitämistä palvelupisteistä. Tarkemmat kuvaukset eri palveluista löytyy verkkosivuiltamme: https://www.matkahuolto.fi/yrityksille/kuljetus-ja-rahtipalvelut/

Lähetyksen vastaanottaja ei ole saanut saapumisilmoitusta, miten toimin?

MPaketin asiakasliittymässä pääsee muokkaamaan vastaanottajan matkapuhelinnnumeroa sekä sähköpostiosoitetta siihen saakka, kunnes lähetys on noudettu. Tietojen muokkaamisen jälkeen vastaanottajalle lähtee uusi sähköinen saapumisilmoitus.

Jos merkitsen lähetystietoihin noudon, noudetaanko lähetys yrityksestämme automaattisesti?

Lähetystietoihin merkitty nouto ei vielä ole noutotilaus. Tilaa nouto puhelimitse omasta Matkahuollostasi

Mistä voin tilata asiakasliittymässä käytettäviä osoitetarroja?

Osoitetarroja voi ostaa tai tilata omasta Matkahuollostasi tai osoitteesta sähköpostitse yritykset.pakettipalvelut@matkahuolto.fi.

3. SOPIMUSASIAKKAAT: Paketin lähettäminen

Kuinka suuren lähetyksen voin lähettää Matkahuollolla?

1.10. alkaen paketin pisin sivu saa olla enintään 230 cm ja paketin pituus + leveys + korkeus enintään 300 cm. Yli 60 x 60 x 120 cm kokoisista paketeista veloitetaan ISO-lisä.

Mitä eroa on Jakopaketilla ja Kotijakelulla?

Jakopaketti ja Kotijakelu ovat molemmat vastaanottajalle perille jaettavia lähetyksiä. Jakopaketti toimitetaan perille vastaanottajan osoitteeseen arkisin klo 8-16 välisenä aikana ilman erillistä ilmoitusta vastaanottajalle. Kotijakelu on palvelu, jossa vastaanottaja voi valita itselleen parhaiten sopivan toimituspäivän sekä ajankohdan. Suosittelemme käyttämään Jakopakettia yrityksille, ja Kotijakelua kuluttajille toimitettavissa lähetyksissä.

Molemmissa tapauksissa paketti voidaan luovuttaa osoitteessa tavatulle henkilölle ilman valtakirjaa.

Voiiko Matkahuollon kautta lähettää lavarahtia?

Voi, lavakuljetuksen voi tilata myös suoraan MPaketin asiakasliittymässä tai Matkahuollon omassa toimipisteessä.

Olen lähettämässä neljä auton rengasta, miten ne pitäisi pakata?

Renkaat pakataan jokainen erikseen muoviin tai rengaspussiin, joita on Matkahuolloissa myytävänä. Jos renkaissa on vanteet, ne täytyy ennen pussiin laittamista suojata teippaamalla vanteen päälle pahvi. Piikkipyörät täytyy pakata kokonaan pahviin.

Nettisivujenne toimipistetiedoissa on mainittu K-Marketin palvelujen kohdalla ”Paketin lähettäminen (max 30 kg)”. Voinko viedä yrityksemme lähtevät lähetykset K-Markettiin jos noudatan tuota painorajaa?

Sopimusasiakkaanamme voit lähettää Matkahuollon omista toimipisteistä, asiamiespisteistä sekä yrityspalvelupisteistä. Lähimmän pisteesi voi tarkistaa toimipistehausta

4. SOPIMUSASIAKKAAT: HINNOITTELU

Hinnastossanne on lueteltu lisäpalveluita. Voiko yhdestä lähetyksestä veloittaa useamman lisäpalvelumaksun?

Jokainen lisäpalvelu hinnoitellaan lähetykselle erikseen. Yhdellä lähetyksellä voi olla esim. Painava-lisä sekä Iso-lisä.

Olen lähettämässä 2 kg:n painoista pahvilaatikkoa jonka mitat ovat 38 x 40 x 32 cm. Minkä mukaan lähetys hinnoitellaan?

Lähetyshinta määräytyy joko tilavuuspainon tai punnitun painon perusteella riippuen siitä kumpi on suurempi. Laskennassa käytetty tilavuusehto on 1 m3 = 250 kg eli esimerkkilähetyksen rahdituspaino lasketaan käyttäen kaavaa (0,38 * 0,40 * 0,32) * 250 kg = 10 kg

5. SOPIMUSASIAKKAAT: NOUTO- JA JAKELUPALVELU

Haluan että noudatte lähetyksen yrityksestämme. Miten toimin?

Noudon voit tilata puhelimitse alueesi Matkahuollosta, jonka löydät toimipistehausta. MPaketissa lähetystietoihin merkattu nouto ei välitä vielä noutotilausta Matkahuollolle.

Miten voin sopia pakettien toimituksesta yritykselleni?

Ota yhteyttä yritysmyyntiimme  tai myyntipalvelu@matkahuolto.fi, ja sovitaan jatkuvasta jakelupalvelusta!

6. SOPIMUSASIAKKAAT: ASIAKASPALAUTUKSET:

Haluan tarjota asiakkailleni ilmaisen asiakaspalautuksen. Miten se järjestyy Matkahuollossa?

Yrityksesi voi ottaa käyttöön palautuskoodin tai voitte tehdä asiakkaalle valmiin osoitekortin palautuslähetykselle. Osoitekortin voi tehdä mm. MPaketin asiakasliittymässä.

Asiakaspalautus on mahdollista tehdä myös Matkahuollon aktivointikoodilla, joka vaatii sille tuen asiakkaan käyttämästä järjestelmästä (esimerkiksi verkkokauppa-alusta tai ERP). Aktivointikoodi mahdollistaa lähetyksen tarkemman seurannan.  Myös valmiin palautusosoitekortin voi muodostaa rajapinnan kautta, eli tällöin asiakkaan järjestelmä muodostaa lähetyksen ja huolehtii tiedon siirrosta Matkahuollon järjestelmään. Pelkkä palautusosoitekortti ei riitä, vaan lähetyksestä pitää olla myös tiedot Matkahuollon järjestelmässä.

Miten pakettiautomaatilla tehdään asiakaspalautus?

Pakettiautomaattiin voi jättää asiakaspalautuksen, jossa on valmis osoitekortti palautusta varten tai asiakkaalla on verkkokauppiaan tuottama aktivointikoodi. Automaatista valitaan ”lähetä” ja ”palautus” automaatista riippuen ja automaatti ohjeistaa näytöllä siitä eteenpäin. Kaikista Matkahuollon käyttämistä automaateista pystyy myös palauttamaan lähetyksiä.

7. SOPIMUSASIAKKAAT: MUUTOKSET LÄHETYSTIETOIHIN

Olen lähettänyt asiakkaalleni lähetyksen väärään noutopisteeseen. Miten sen saa siirrettyä oikeaan noutopisteeseen?

Jos lähetystietoihin tehdään muutoksia, tulee niistä ilmoittaa Matkahuollolle sähköpostilla osoitteeseen yritykset.pakettipalvelut@matkahuolto.fi. Viestissä tulee kertoa lähetystunnus sekä toivottu muutos. Muutoksista veloitetaan hinnaston mukainen palvelumaksu sekä mahdolliset lisälähetyskulut.

Olen lähettänyt asiakkaalleni lähetyksen mutta olen vahingossa merkinnyt lähetystietoihin väärän puhelinnumeron / sähköpostin. Miten sen saa korjattua?

MPaketti-asiakasliittymässä voi muuttaa lähetyksen vastaanottajan yhteystietoja siihen saakka, kun lähetys on noudettu. Tietojen muutos aktivoi automaattisesti vastaanottajalle uuden saapumisilmoituksen.

8. KULJETUSVAHINKO, REKLAMAATIO TAI PALAUTE

Avatessani pakettia huomasin että sisältö on vaurioitunut / Vastaanottaja ilmoitti, että lähetys on vaurioitunut. Miten toimin?

Ota yhteys lähimpään Matkahuoltoon 7 vrk aikana. Vahingonkorvaushakemuksen voit täyttää sivuillamme tästä linkistä. Toimita vahingoittunut lähetys ja sen pakkaus Matkahuoltoon, tai sovi vahingon toteamisesta ja tarkastamisesta Matkahuollon kanssa.

Miten voin antaa Matkahuollolle palautetta tai kehitysehdotuksen?

Vastaanotamme mielellämme palautetta palveluistamme ja toiminnastamme. Kehittämme palveluamme jatkuvasti asiakkailtamme saamamme palautteen perusteella. Anna palautetta lomakkeella https://www.matkahuolto.fi/fi/hyva-tietaa/palaute/palaute-pakettipalveluista/. Käsittelemme ja vastaamme jokaiseen palautteeseen joko sähköpostitse tai puhelimitse.

fi| sv| en