Aikataulut ja liput Bussiaikataulut Bussiliput Alennukset Matkustajapalvelut Ohjeet ja ehdot Usein kysyttyä Matkapalvelut Hinnat Bussiliput-mobiilisovellus Pakettipalvelut Lähetä paketti Pakettilaskuri Pakettien lähetysvaihtoehdot Lisäpalvelut Pakkaaminen Lähetysten seuranta Hinnat Verkkokaupasta tilatut lähetykset Kuljetusehdot Usein kysyttyä Pakettipalvelut Näin käytät pakettiautomaattia Toimipisteet Toimipistehaku Toimipisteverkosto Yrityksille Kuljetus- ja rahtipalvelut Palvelut verkkokauppayrityksille Yritysmyynti kuljetus- ja rahtipalvelut Matkapalvelut Myynti Matkapalvelut

Pakettiliikenteen ennätysvuosi 2018 koostui vertaisverkkokaupasta ja pakettiautomaateista

Vuosi 2018 oli Matkahuollon pakettiliikenteessä ennätysmäisen vilkas. Matkahuolto kuljetti menneen vuoden aikana kaikkiaan noin 15 miljoonaa pakettia. Edellinen ennätys meni rikki vuonna 2017 ja ylittyneet tulosodotukset kertovat pakettitoimitusten jatkuvasta kasvusta. Tähän vaikuttaa kaupan alalla entisestään vahvistuva verkko- ja vertaiskauppamyynnin asema ja logistiikkateknologiakehitys.

Vuonna 2017 pakettikuljetuksissa nähtiin ennätyksellistä kasvua ja se jatkui edelleen vuonna 2018. Matkahuollon kuljettamien pakettien kokonaismäärä kasvoi viime vuonna noin 20 prosenttia vuoteen 2017 verrattuna. Kasvutrendi on ollut havaittavissa nyt jo lähes vuosikymmenen ajan. Tähän on vaikuttanut paitsi jatkuvasti kiihtynyt verkkokauppamyynti, myös vertaiskaupan suosion kehittyminen. Kätevimmin käytetty tavara liikkuu suomalaisten välillä pakettien välityksellä ja Matkahuolto tarjoaa nopeat ja edulliset vaihtoehdot kuluttajalähetyksiin.

Matkahuollon koko Suomen kattavassa palveluverkostossa on noin 1 400 pakettipalveluita tarjoavaa palvelupistettä ja määrä kasvaa voimakkaasti myös tänä vuonna. Näihin kuuluvat myös pakettiautomaatit, jotka Matkahuolto otti käyttöön kuluneena vuonna. Suomessa toimivista neljästä automaattipalvelusta Matkahuolto on logistiikkakumppanina mukana kahdessa, Lehtipisteen ja Smartmilen pakettiautomaateissa. Kuluttajista yhä useampi haluaa asioida automaatilla. Matkahuollon vuonna 2018 teettämän asiakaskyselytutkimuksen mukaan suomalaisista 39 % valitsee toimitustavaksi mieluiten pakettiautomaattiin.

“Olemme tehneet investointeja muun muassa asiakaskokemuksen kartoittamiseen ja teknologiakehitykseen vahvistaaksemme palvelutarjontaamme entisestään. Pakettiautomaattien osalta teemme yhteistyötä jo kahden automaattitoimijan kanssa ja näin voimme varmistaa sen, että kuluttaja voi vastaanottaa pakettinsa itselleen sopivimmasta palvelupisteestä”, Matkahuollon liiketoimintapäällikkö Erkki Vehman kertoo.

Automaateista voi paitsi noutaa myös lähettää ja palauttaa paketteja. Lähetyksen tietojen antaminen ja maksaminen hoidetaan etukäteen Matkahuollon verkkosivuilla, jonka jälkeen paketti viedään suoraan automaattiin.

Matkahuolto keskittyy asiakaskokemuksen kehittämiseen – pian pilotoidaan uutta teknologiaa

Tämän vuoden aikana pakettimäärien odotetaan kasvavan samaa vauhtia kuin kuluneena vuonna, sillä kuluttajat ja myös yritykset ovat siirtyneet voimakkaasti verkkokauppoihin. Lisäksi kuluttajien käymä vertaiskauppa kasvaa ja kaupan alan sesongit, kuten Black Friday ja joulu ovat pakettitoimitusten kannalta erityisen kiireisiä. Vauhti ei kuitenkaan ole kasvanut toimitusvarmuuden kustannuksella. Matkahuolto on nopein toimittaja verkkokaupan lähetyksille, ja jopa 60 % lähetyksistä noudetaan saapumispäivänä pakettipisteestä.

”Saamme olla ylpeitä siitä, että toimitusvarmuutemme on näin vankalla pohjalla. Pakettien kuljetus nopeasti ja luotettavasti on yksi tärkeimmistä asioista asiakaskokemuksen kannalta. Kuluttajat tulevat jatkossa olemaan vieläkin aktiivisempia vaikuttajia, ja haluamme kehittää palveluitamme heidän tarpeidensa mukaisiksi”, kertoo Matkahuollon asiakaskokemuspäällikkö Heidi Nurminen.

Matkahuolto on tutkinut asiakaskokemuksen merkitystä systemaattisesti noin kolmen vuoden ajan, kehittämällä samalla palveluita ja toimintaansa tutkimuksen perusteella. Asiakaskokemusta koskevat tulokset ovatkin parantuneet viime vuoden aikana.

Verkkokaupan suosion ja sitä seuranneen pakettiliikenteen kasvun myötä logistiikka-alalle kohdistuu entistä enemmän nopeuden ja tehokkuuden vaatimuksia. Tämä luo mahdollisuuden myös uusien innovaatioiden kehittämiselle. Myöhemmin tänä keväänä Matkahuolto pilotoi täysin uutta teknologiaa ja keskittyy logistiikkakentän nopeuden ja tehokkuuden kehittämiseen, ympäristönäkökulmiin ja kuluttajatrendeihin kytkeytyviin kysymyksiin.

 

fi| sv| en