Hyppää sisältöön
HenkilöilleYrityksillePalvelupisteet
MatkustajatPaketitUsein kysyttyäAsiakaspalveluBlogi
Kirjaudu

Nettilipun ja Nettitarjouslipun ehdot

Matkahuollon verkkokaupassa noudatetaan Suomen lakia sekä tässä esitettyjä Matkahuollon Nettilippuun ja Nettitarjouslippuun liittyviä ehtoja ja muilta osin Matkahuollon matkaehtoja.

Huomioithan myös Onnibus FLEX:n ja Onnibus.com Oy:n vuoroja koskevat rajoitukset esimerkiksi lapsen yksinmatkustamisen ikärajaan, polkupyörien kuljettamiseen ja lemmikkien matkustamiseen liittyen. Lisäksi vuoroilla on eläkeläisalennuksen sijaan ikään perustuva seniorialennus.

Verkkokaupassa esitetyt hinnat ovat voimassa verkkokaupasta ostetuissa Nettilipuissa ja Nettitarjouslipuissa. Muista myyntikanavista tai kuljettajilta ostettaessa lipun hinta voi poiketa verkkokaupassa esitetystä hinnasta.

Nettilippu ja Nettitarjouslippu

Nettilippu on Matkahuollon verkkokaupasta ostettava lippu. Nettitarjouslippu on Matkahuollon verkkokaupasta ostettava tarjoushintainen lippu.

Nettilipun ja Nettitarjouslipun voi ostaa vuorosta riippuen aikaisintaan 32 päivää ennen vuoron lähtöä ja viimeistään 20 minuuttia ennen vuoron lähtöä. Aikaisin ja myöhäisin ostohetki vaihtelevat vuorokohtaisesti ja voivat poiketa tässä esitetyistä enimmäis- ja vähimmäisajasta.

Verkkokaupassa tehty ostos on sitova lipun ostajan maksettua ostoksensa. Nettilipun ja Nettitarjouslipun peruuttaminen on mahdollista viimeistään 24 h ennen peruutettavan lipun matkustusajankohtaa Nettilipun peruutuslomakkeen kautta. Mikäli matkustuspäivä on viikonloppuna tai pyhäpäivänä tai sitä seuraavana arkipäivänä, peruutusta tulee pyytää viimeistään edellisenä arkipäivänä. Palvelusta peritään 9,00 euron maksu.

Paikkavaraus

Nettilipun ja Nettitarjouslipun ostaja voi tehdä verkkokaupassa paikkavarauksen, mikäli vuoroa liikennöivä bussiyritys on antanut paikat varattaviksi. Paikkavaraus varmistuu ostoksen maksamisen yhteydessä.

Lisäpalvelut

Nettilipun ostaja voi ostaa verkkokaupasta lisäpalveluja. Lisäpalvelut vaihtelevat kunkin bussiyrityksen tarjonnan mukaan. Matkustaja voi ostaa lisäpalvelun vain yhdessä Nettilipun kanssa, ei irrallisena lisäpalveluna. Ostettua lisäpalvelua ei voi muuttaa tai vaihtaa, jos matkustaja kuitenkin käyttää Nettilipun. Lisäpalvelun voi perua peruutusehtojen mukaisesti siinä tapauksessa, että matkustaja peruttaa myös Nettilipun ja Nettitarjouslipun.

Polkupyörälippu

Nettilipun ostaja voi ostaa verkkokaupasta paikan polkupyörälle, jos bussiyritys tarjoaa vuorolle polkupyörälippuja. Polkupyörälipun käyttäminen edellyttää, että matkustaja matkustaa polkupyörän kanssa samalla vuorolla. Jos matkaan sisältyy useita matkaosuuksia, matkustajan pitää ostaa kaikille matkaosuuksille erillinen polkupyörälippu.
Polkupyörälipulla voi kuljettaa matkatavarana yhden polkupyörän, joka on tavallinen, yhden ajettava, aikuisen tai lapsen kaksirenkainen pyörä, jonka enimmäispituus on 230 cm.

Polkupyörän voi suojata kuljetuksen ajaksi esim. pehmusteilla, mutta polkupyörää ei saa lukita ja ohjaussangat ja renkaat tulee jättää esiin, jotta pyörä on talutettavissa.

Muut pyörät, kuten vammaispyörät, kolmipyörät, tandempyörät, nojapyörät, pahviin pakatut polkupyörät ja pyörälaukussa kuljetettavat polkupyörät voi lähettää pyörän koosta riippuen pakettina tai rahtina Matkahuollon kyydissä.

Matkustajan tiedot ja tietojen oikeellisuus

Nettilippua ja Nettitarjouslippua ostettaessa kerätään matkustajan nimitieto tai matkustajan oma, 5–10 merkkiä pitkä tunniste. Jompikumpi tarvitaan, koska kuljettaja tarkistaa sen perusteella matkustajan matkustusoikeuden autoon noustaessa. Jos samaan Nettilippuun on merkitty useampi matkustaja, kerätään vähintään yhden matkustajan nimitieto tai yksi oma tunniste. Venäjän liikenteen osalta kerätään kaikkien matkustajien tiedot.

Lisäksi oston yhteydessä kerätään lipunostajan sähköpostiosoite, jotta voimme lähettää ostosta kuitin ja jotta voimme tarvittaessa olla yhteydessä lipunostajaan esimerkiksi peruuntumistapauksissa. Matkahuolto voi käyttää keräämiään tietoja tietosuojaselosteessa kuvatun mukaisesti esimerkiksi sähköisten palvelukanavien (kuten verkko- ja mobiilipalvelut) seuranta- ja tilastointipalvelujen kehittämiseksi sekä asioinnin helpottamiseksi.

Ostoja varten annettujen yhteystietojen oikeellisuudesta vastaa lipunostaja. Matkahuolto ei vastaa virheellisistä tiedoista johtuvista häiriöistä ostokuitin lähettämisessä.

Nettilipun ja Nettitarjouslipun kelpoisuus ja matkustaminen

Nettilippu ja Nettitarjouslippu ovat voimassa ainoastaan lippuun merkittynä päivänä ja lippuun merkityssä vuorossa.

Nettilipun ja Nettitarjouslipun kuittia ei tarvitse tulostaa mukaan.

Kuljettaja tarkistaa matkustusoikeuden nimitiedon tai oman tunnisteen perusteella. Jos samaan Nettilippuun on merkitty useampi matkustaja, tulee vähintään yhden lipussa nimetyn matkustajan kertoa nimensä tai oma tunnisteensa, joka on annettu lippuja ostaessa. Poikkeuksena Venäjän liikenteessä on kaikkien lipulla matkustavien todistettava henkilöllisyytensä voimassaolevalla passilla.

Alennusryhmään kuuluva ja alennushintaisella lipulla matkustava vastaa alennusehtojen täyttymisestä. Alennukseen oikeuttava kortti on esitettävä autoon nousun yhteydessä. Mikäli alennuslipun ostaneella matkustajalla ei autoon noustessa ole esittää matkaehtojen mukaista alennuskorttia, on kuljettajalla oikeus periä alennushintaisen lipun ja normaalihintaisen lipun välinen erotus matkustajalta.

Tutustu alennusryhmiin ja -ehtoihin

Nettilipun ja Nettitarjouslipun muuttaminen, vaihtaminen ja peruuttaminen

Nettilippua ja Nettitarjouslippua ei voi muuttaa tai vaihtaa.

Nettilipun ja Nettitarjouslipun peruuttaminen on mahdollista 24h ennen peruutettavan lipun matkustusajankohtaa Nettilipun peruutuslomakkeen kautta. Mikäli matkustuspäivä on viikonloppuna tai pyhäpäivänä tai sitä seuraavana arkipäivänä, peruutusta tulee pyytää edellisenä arkipäivänä. Pyhäpäiväksi luetaan myös joulu- ja juhannusaatto. Palvelusta peritään 9 euron maksu.

Lippua peruutettaessa Matkahuolto lunastaa takaisin joko koko ostotapahtuman tai osia siitä. Esimerkiksi menopaluulipun osalta on mahdollista peruuttaa myös pelkkä meno- tai paluulippu. Menopaluu voidaan peruuttaa kokonaan tai osittain 24 h ennen menomatkan alkua. Peruuttaminen on mahdollista vain kerran per varaus, eli jos menomatka on peruutettu, paluumatkan peruuttaminen erikseen ei ole enää mahdollista.

Poikkeustilanteessa, vuoron peruuntuessa esimerkiksi työtaistelun vuoksi, suoritetaan takaisinmaksu Matkahuollon asiakaspalvelukeskuksesta. Takaisinmaksua tulee hakea 14 päivän kuluessa vuoron lähtöpäivästä. Takaisinmaksu suoritetaan täysimääräisenä eikä palvelumaksua peritä.

Nettitarjouslipun erityisehdot

Nettitarjouslipuissa on liikennöitsijäkohtaisia ja yhteysvälikohtaisia erityisehtoja, jotka on lueteltu Nettitarjouslippuja koskevilla yhteysvälikohtaisilla sivuilla.

Tutustu nettitarjouslippuun ja yhteysväleihin ja vuoroihin, joihin voi ostaa nettitarjouslipun.

Maksutavat ja maksupalvelutarjoaja

Ostokset voi maksaa Nordean, Danske Bankin, Tapiolan, Osuuspankin, Aktian, S-Pankin, Säästöpankkien, Paikallisosuuspankkien, Handelsbankenin ja Ålandsbankenin verkkopankin kautta sekä Visa-, Eurocard- tai Mastercard-maksukorteilla ja MobilePay-mobiilimaksulla. Mobiilisovelluksessa ostokset voi maksaa Visa-, Eurocard- ja Mastercard-maksukorteilla sekä MobilePay-mobiilimaksulla.

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä Netsin ja pankkien kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa.

Paytrail Oyj
Y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
Puhelin: 0207 181830
www.paytrail.com

Nettilipun ostaminen laskulle

Yritykset ja yhteisöt, joilla on Y-tunnus, voivat valita maksutavaksi kuukausittain laskutettavan yrityslaskun. Laskutuksen toteuttaa ja laskutuspalvelun tarjoaa Walley (SE556597-0513). Laskutuskausi on yksi kuukausi, ja lasku toimitetaan asiakkaalle sähköpostitse aina seuraavan kuukauden 15. päivään mennessä. Kaikki edellisen kuukauden ostot laskutetaan Y-tunnuksen mukaan yhdellä laskulla.

Laskutuspalvelun voi ottaa käyttöön ensimmäisen oston yhteydessä. Laskutuspalvelun käyttöönottoon vaaditaan vahva tunnistautuminen.

Mikäli yrityksen tai yhteisön laskut halutaan vastaanottaa aina samaan sähköpostiosoitteeseen tai jos yritys tai yhteisö haluaa ottaa käyttöön verkkolaskutuksen, asiasta tulee olla yhteydessä palveluntarjoajaan sähköpostitse (B2B@walley.fi) ensimmäisen oston jälkeen.

Jos laskutustietoja ei ole annettu ennen laskutuskauden päättymistä, toimitetaan lasku laskutuskauden viimeisen oston yhteydessä annettuun sähköpostiosoitteeseen.

Laskutuspalvelun käytöstä peritään 10 € suuruinen palvelumaksu.

Palveluntarjoajan yhteystiedot:

Collector Bank AB (Walley)
Y-tunnus: SE556597-0513
Box 11914
404 39 Göteborg
Ruotsi
Puh. +358 9 3158 9947
B2B@walley.fi
https://www.walley.fi/

HenkilöilleYrityksille

Matkustajat

BussiaikataulutBussiliput ja matkakortitLataa Reitit ja Liput -sovellusReittiopasHinnat ja alennuksetOhjeet ja ehdot matkustajille

Sosiaalinen media